روش تحقیق22-2-1390
انتخاب منابع و مراجع برای بررسی و طبقه بندی آنها:
اگر پژوهنده با منابع و مراجع مورد نیاز خود به قدری کافی آشنا باشد و بداند موضوع مورد نظر را در چه کتابهایی می تواند جستجو کند در ایران صورت به کسی احتیاج ندارد تا با وی مشورت کند.
در این باب میتوان از دایره المعارف ها و فهرستهای مختلف اعم از مقالات و کتب چاپ شده و فهرست مندرجات کتابها استفاده کرد.
1-منابع لازم برای بررسی موضوع مورد علاقه خود را شناسایی کنید؟
2-فرض بر این است که منابعی پیدا میکند اسیل است و کاملاً صحیح و دقیق نوشته شده است.
3-منابع مورد مطالعه را بر حسب اولویت طبقه بندی کند و بداند که چه کتابهایی را باید اول بخواند و کدام کتابها را پس از خواندن کتابهای دیگر مطالعه نماید.
4-فهرستی از این گونه کتابها را با مراجعه به کتابداران و کتابشناسی و برگه دان های کتابخانهها فراهم آورد.پس از تهیه منابع لازم برای بررسی زمان تقریبی برای مرور این منابع در نظر گرفته میشود سرانجام مخاطبین مقاله مشخص میشوند و مطابقت کلام با مقتضای حال انجام گرفته باشد.زیرا مقاله برای کودکان به سبکی نوشته میشود که مرود پسند آنان باشد و مقاله برای محافل ادبی را به گونهای که شایسته آن مجامع است تنظیم میکنند پس از فراهم آوردن مقدمات به مطالعه و گرد آوری اطلاعات و یادداشت برداری پرداخته میشود.
2-مطالعه:
کتابهایی که سطح معلومات و پیغامهای آن از سطح معلومات پژوهنده بالاتر باشد اطلاعات وی را به سطحی بالاتر هدایت می کنند و در واقع معلمانی هستند.که حضور ندارند مطالعه باید تحلیلی باشد تا پژوهنده از مطالعات خود استنباطهای دقیق بدست بیاورد از آنها نتیجه گیری کند.
-پژوهنده باید در داوری مخالفت خصمانه نکند،اگر عقیده نویسنده کتاب را نمیپسندد باید دلایل محکمی برای آن ارائه کند و نظریات شخصی خود را اثبات شده تلقی نکند،و در قضاوت دخالت ندهد.
- ۹۰/۰۲/۱۹