مبانی نظری معماری
معماری از دیدگاه فرم
در قرن 19 معماران انگلیسی روی سطوح کار میکردند(نما)
نگرش به معماری از دیدگاه فضا
تعریف فضا:با توجه به مقیاس تعریف میشود.
تخت جمشید:ورودی پلهها شما را آماده میکند تا به آرامی بالا روید.
زورخانه:شما باید وقتی که وارد زور خانه میشوید خم شوید.
روشنایی،رنگ،ارتفاع
دادگستری احساس ترس به انسان میرساند که این یک تجربه شخصی است به جز دادگستری مرکزی تهران
در دوره پهلوی بناهای عمومی زیاد میشود و این به گونه ایست که به شما میگوید این کار حکومت است
بانک ملی مرکز»اصفهان،تهران،شهرهای شمالی
چیدمان:نکته مهم در خلق فضا است»نوع راه رفتن در خانه در رفتار تأثیر میگذارد.
معماری اسلامی،معماری ایرانی»ورودی ساختمانهای قدیمی
سلسله مراتب ورود»مسجد»طراحی مسجد
بهترین روش برای درک فضا »حرکت در فضا است.
مثلاً:یک شخص داخل کلاس حرکت میکند و یک شخص فقط آن فضا را میبیند اما شخصی که در فضا حرکت میکند درک بهتری از فضا دارد.
معماری بر روی روح و روان تأثیر میگذارد»از داخل یک کوچه قدیمی که رد میشویم بخشی حال و هوای ما را عوض میکند.
بخشی از یک فیلم روی شما تأثیر میگذارد (طراحی صحنه که معماری است)
فضا»فضا»حرکت+حرت=درک
دید پرنده»دید خوبی برای درک فضا نیست.
فردی که قرار است بهر برداری کند چه دیدی دارد=پرسپکتیو داخلی.
موزه هنرهای معاصر»تلفیقی سنتی و مدرن
نکته:باز شو پنجرههای کی فرم زیباست.
نکته:در مکانهای مذهبی همیشه سلسله مراتب رعایت میشود=تاج محل
بوستان بنیادی-قم»نورپردازی+خلق آب با اطراف تلفیق شده است.
کلا کلیساها تاریک است و بحث نور پردازی به صورت گزیده وارد کلیسا میشود.
محور کلیساها شرقی غربی است که تقریباً به سمت اورشلیم میروند.
ویکی از چیزهایی که ثابت بوده است در سبک گو تیک پنجرههای بلند بوده است که برای کم شدن نور از شیشه رنگی استفاده شده است.
فضای روحانی معمولاً یک مقدار تورفتگی در خود انسان دارد.
معماری معنا گرا:
هدف معماری اینست که نمادها و هدف رو به مخاطب برساند.
برج میلاد:یک برج مخابراتی است به ارتفاع 400متر یک هدف مخابراتی داشته و نمیتوان گفت که این معماری اسلامی دارد.
رابطه معماری با فرهنگ یا جامعه:
معماری روی جامعه تأثیر میگذارد و جامعه روی معماری.
معماری روی روابط اجتماعی تأثیر میگذارد.
خرید کردن:درگذشته میرفتیم به بازار برای خردید کردن و بعد برمیگشتیم و فرقی بین ثروتمند و فقیر نبو.
خرید کردن:در حال حاظراول فکر میکنیم کجا برویم خرید ؛دیگر جای متمرکزی برای خرید نمیتوان داشته باشیم.
حتی صندلی نیز رفتار میآورد
صندلی بلند:به ما میگوید که بنشین و بعد خیلی زود بلند شو برو.
یک خانه قدیمی را مد نظر بگیرد:
از لحاظ ورودی یک سکو میبینید یک سر درب ساده و یک سایه انداز،بعد هشتی یا دالان که در مرحله اول یک مهمان نوازی و تفکیک عبوری میبیند حتی هشتی نیز هم جایی برای نشیمن داشته است و اصل؛ مهمان پذیری است.
معماری ما دارد روبه معماری گریزنده میرود:
آیفون تصویری
سکوی جلوی خانههای قدیمی حذف شده است
اکثر خانههای جدید خانهای زیبا است اما راحت نیست بلکه برای کسانی که بیرون از خانه هستند جذاب است.
- ۹۰/۱۰/۲۲