معماری

معماری

معماری

معماری

معماری

معماری یعنی خلق و سازماندهی فضاها، فضاهایی که ممکن است هرکدام القا کننده حالتی خاص در مخاطب خود باشند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
رسپینا را بر روی آندروید دنبال کنید

۳۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

۳۰
فروردين

مرتب کردن مجموعه کتاب‌ها:

اگر کتاب‌های یک کتابخانه بر پایه روش خاصی طبقه بندی و مرتب نشود پیدا کردن کتاب حتی برای کتابداران هم کاری دشوار خواهد بود.

بررسی سابقه کتاب و کتابخانه در روزگاران پیشین نشان می‌دهد که فهرست نویسی و نوعی طبقه بندی برای کتاب‌های کتابخانه‌ها در قدیم وجود داشته است و بسیاری از کتابخانه‌ها برای کتاب‌های خود فهرست موضوعی داشته‌اند از میان روش‌های گوناگونی که برای مرتب کردن کتاب‌ها و قفسه های کتابخانه رایج است دو نوع طبقه بندی پیش از دیگر انواع مورد توجه کتابداران قرار گرفته است که عبارتند از :

1-طبقه بندی دیویی

2-طبقه بندی کتابخانه کنگره

1-طبقه بندی کتابخانه بر مبنای روش دیویی:

این روش بر پایه نظام اعشاری تنظیم شده است و هرگونه اطلاعات که در کتاب‌ها یا نشریات ادواری (دوره‌ای-هفته نامه-ماه نامه-سالنامه)و یا چیزهای مشابه آن‌ها ثبت و ضبط می‌شود به 9طبقه اصلی تقسیم می‌شود و کتاب‌هایی مانند دائره‌المعارف‌ها که اطلاعات مندرج در آن‌ها متنوع است و در هیچ یک از طبقات 9گانه جای نمی‌گیرد در طبقه جداگانه پیش از 9طبقه بالا قرار می‌گیرد بنابر این طبقه بندی دیویی در 10طبقه تدوین و تنظیم شده است

طبقه اول:از شماره 000تا099:کلیات(شامل: کتاب‌شناسی‌ها و دائر هال عارف ها)

طبقه دوم:از شماره100تا199:فلسفه(شامل: فلسفه نظری و روان شناسی اخلاق)

طبقه سوم:از شماره200تا299:دین(شامل:تاب مقدس و مسیحی‌ات ومذاهب دیگر)

طبقه چهارم:از شماره300تا399:علوم اجتماعی(شامل:آمار،جامعه شناسی،علوم سیاسی و اقتصاد)

طبقه پنجم:از شماره400تا499:زبان(شمال: زبان شناسی ،دستور زبان،و زبان‌های مختلف)

طبقه ششم:از شماره500تا599:علوم محض(شامل: ریاضیات،شیمی،گیاه شناسی و غیره)

طبقه هفتم:از شماره600تا699:تکنولوژی(شامل:پزشکی،کشاورزی و غیره)

طبقه:هشتم:از شماره700تا799:هنر(شامل:موسیقی،نقاشی،مجسمه سازی)

طبقه نهم:از شماره800تا899:ادبیات(شامل:شعر،نمایشنامه؛مقاله‌های ادبی)

طبقه دهم:از شماره900تا999:تاریخ(شمال:تاریخ قاره‌ها،و سفرنامه‌ها)

هر طبقه به 9طبقه جزء و یک طبقه اضافی برای آثار عمومی مربوط به آن طبقه تقسیم می‌شود که با زهم بر روی هم 10طبقه می‌شود .مثلاعدد900شماره مخصوص تاریخ است؛ و به طور کل است به تاریخ تمدن و لغت نامه‌ها و دائره‌المعارف های تاریخی و 9طبقه جزء این مجموعه عبارتند از :

ردیف اول900تاریخ

910-جغرافیا،سفرنامه و توصیف‌ها.

920-زندگینامه.

930-تاریخ قدیم

940-تاریخ اروپا

950-تاریخ آسیا

960-تاریخ آفریقا

970-تاریخ آمریکای شمالی

980-تاریخ آمریکای جنوبی

990-قسمت‌های دیگر روی زمین

عدد مختص به تاریخ آسیا950است و شماره مخصوص تاریخ ایران955است و مسائل تاریخی مربوط به نقاط دیگر ایران در زیر عدد955به صورت اعشاری طبقه بندی شده است .

به عنوان مثال:1/955مربوط به تاریخ گیلان است.

۲۷
فروردين

اجزاء تشکیل دهنده داخل کتاب:

بخش‌های داخل کتاب را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد:

الف:آنچه پیش از متن قرار می‌گیرد.

ب:متن کتاب

ج:آنچه پس از متن قرار می‌گیرد.

آنچه پیش از متن قرار می‌گیرد عبارت است از:

1-صفحه‌ی عنوان:در این صفحه نام مؤلف،نام کتاب،نام مترجم،نام ناشر یا موسسه‌ی انتشاراتی چاپ می‌شود.

2-صفحه‌ی حقوق یا شناسنامه کتاب:این صفحه پشت صفحه‌ی عنوان قرار می‌گیرد و در آن نام کامل ناشر،نشان ناشر،نام نویسنده،نام کتاب،نام ویراستار،نام مباشر حروف چینی و چاپ و صحافی،سال انتشار،نوبت چاپ،تیتراژ کتاب و احیا نا بهای کتاب به چاپ می‌رسد.

3-پیش گفتار/مقدمه/دیباچه:در این قسمت مؤلف توضیحاتی در باره متن یاد می‌کند که معمولاً کوتاه است.

4-فهرست مندرجات کتاب:افزون بر مطالب یاد شده ممکن است کتاب ،صفحه‌ی تقدیم ونیز صفحه‌ای برای یادداشت عبارت کوتاه از بزرگان یا قرآن داشته باشد.

نکاتی در باره کتابخانه:کتابخانه دارای سازمان خاصی است که به ادا رۀ آن می‌پردازد و پاسخگوی مراجعه کننده خود است.بخشی از این سازمان به انتخاب و گردآوری منابع اقدام می‌کنند و بخشی دیگر متن رده بندی منابع گرد آوری شده به فراهم آوردن فهرست می‌پردازد و کتابداران آخرین بخشی هستند که میان بخش مرجع و مراجعه کنندگان رابطه برقرار می‌کنند.

-کتابخانه با مخزن بسته یا مخزن باز: در بعضی از کتابخانه‌های بزرگ مجموعی کتاب‌ها در سالن‌های متعدد و در داخل ساختمان اصلی نگهداری می‌شود و کتاب توسط کتابداران به مراجعان تحویل می‌شود.در برخی از کتابخانه‌ها سالن‌هایی با قفسه‌های از به مراجعه کنندگان اختصاص میابد.در این شیوه استفاده از کتابخانه برای مراجعه کننده هم از نظر صرفه جویی در وقت و هم در جهت پیدا کردن کتاب بسیار مفید واقع می‌شود و پژوهنده نه تنها می‌تواند کتاب مورد نظر خود را به سادگی پیدا کند .بلکه می‌تواند کتاب‌های دیگری را که درباره موضوع مورد مطالعه او تا لیف شده و مراجعه کننده از آن‌ها بی خبر است در اختیار داشته باشد.

۲۷
فروردين

مراجع تحقیق:

دیداری و شنیداری –نوشتاری

1-دیرای و شنیداری:افراد موثق و مطلع-فیلم،عکس و اسلاید-رایانه –نوارهای صوتی

2-نوشتاری:غیر چاپی –چاپی

2-1غیر چاپی:کتاب‌های خطی –انبار-میکروفیلم-پیمان نامه

2-2چاپی:کتاب –مجلات

مجلات:روزنامه-ماه نامه-فصل نامه-گاه نامه-ویژه نامه

کتاب :کتاب غیر مرجع-کتاب مرجع

کتاب مرجع:مراجع اصلی مراجع فرعی

مراجع اصلی:فرهنگ لغت-دایره‌المعارف-اطلس جغرافیایی-

مراجع فرعی:نمایه-فهرست-چکیده-کتاب شناسی

نیاز به مراجع در تحقیق:پیدایش سوال در ذهن مطالعه کننده.و اقدام کردن برای یافتن جواب آن نخستین گام برای حرکت به سوی مرجع پاسخگو واثبات کننده نیاز به مرجع تحقیق است ؛با اندک تامل می‌بینیم که مراجع می‌توانند متنبه و متنوع باشد و هر یک به نحوی می‌توانند عصای دست پژوهشگر باشد و او را به سمت هدفش راهنمایی کند با توجه به امکانات موجود از میان این منابع متعدد امکان و احتمال دسترسی به کتاب و کتابخانه پیش از منابع دیگرست.

دسترسی به کدام یک از این منابع آسان‌تر است:کتاب و کتابخانه

اجزاء تشکیل دهنده سازنده ظاهر کتاب عبارتند است :روی جلد و پشت جلد و عطف کتاب و قطع آن (جیبی –رحلی –سلطانی)

روی جلد:پوشش بیرونی کتاب را جلد کتاب میگویند که معمولاً نام کتاب و نام مؤلف و گاه نام ناشر و به ندرت بعضی جزئیات دیگر نوشته می‌شود.

پشت جلد:در پشت جلد کتاب معمولاً جیزی نوشته نمی‌شود.ولی به ندرت بها کتاب و یا چیزهای دیگر در پشت کتاب به چاپ می‌رسد و در مواردی عنوان کتاب به انگلیسی و علامت ناشر و گاه شابک(شماره استاندارد بین‌المللی کتاب)نوشته و یا چاپ می‌شد.

عطف کتاب :آن قسمتی از کتاب را که میان روی جلد و پشت جلد کتاب واقع می‌شود و ضخامت کتاب را نشان می‌دهند عطف کتاب گویند؛معمولاً برای آسان‌تر پیدا کردن کتاب از قفسه کتابخانه برخی از مشخصات کتاب مانند نام کتاب و نام مؤلف و نشان ناشر را در عطف درج می‌کنند.

قطع کتاب:امروز قطع کتاب را در ممالک اروپایی با سلسله متری تا مین می‌کنند.اما در ایران در اوایل کار چاپ اندازه  کتاب‌های چاپی را بر حسب دفعاتی که ورق کاغذ چاپ شده برای صحافی تامیشد نام گذاری خاصی می‌کردند و هنوز هم مهمان اصطلاحات به حیاط خود ادامه می‌دهند.در میان صحافان و ناشران ایرانی قطع‌های زیر مشهور است.

1-قطع سلطانی(بزرگ‌ترین):کتاب‌هایی که برای پادشاهان و سلاطین تهیه می‌شده است دارای بزرگ‌ترین انداز سطح روی جلد بوده است طول و عرض آن‌ها در حدود 50*30 سانتی متر بوده است.

2-قطع رحلی یا نیم ورقی:قطع رحلی بر2اندازه رحلی بزرگ و رحلی کوچک تقسیم می‌شود .رج‌های بزرگ بین 24*37.5سانتی متر و 31*21سانتی متر است و رحلی کوچک در حدود 19*26سانتی متر و 26*20 سانتی متر است.

3-قطع وزیری :رایج‌ترین اندازه برای چاپ کتاب قطع وزیری است که در اندازه‌های تقریبی 16*24سانتی متر عرضه می‌شود

4-قطع رقعی:انداز طول و عرض قطع رقعی در حدود 14*22سانتی متر است.

5-قطع جیبی:در حدود16*10سانتی متر است.

6-قطع جانمازی:اندازه تقریبی آن در حدود 8*12 سانتی متر است

7-قطع بقلی:در حدود 6در4 سانتی متر است

8-قطع بازوبندی:در حدود 2در3 سانتی متر است

9-قطع خشتی:تقریباً مساوی قطع رقعی با وزیری و احیاناً بیشتر از آن‌ها است

10-قطع بیاضی:کتاب‌هایی که عطف آنا در عرض قرار می‌گیرد و از جهت عرض باز می‌شود.

۲۷
فروردين

یگان‌های اندازه گیری سنتی:

روش‌های و مقیاس های اندازه گری درازا در دنیای باستان گوناگون بوده و از جایی به جای دگر تفاوت می‌کرده گمان بر این است که اندازه گیری درازا پیشینه‌ای بیش از سایر اندازه گیری‌ها داشته باشد.اندازه گیری وزن هم‌زمان با پیدایش ترازو و گاه شماری از آن زمان شروع شد.نیاز به مقیاس های اندازه گیری درازا در چند زمینه زیر بوده است.

1-ساخت ساختمان‌ها و راه‌های و کارهای معماری

2-کشاورزی و برنامه ریزی برای کشت و کار و آشکار سازی مرز بین زمین‌های کشاورزی

3-داد و ستدهای بازرگانی برای روشن ساختن اندازه ،درازا و پهنا و بلندی کالا.

سنجه یا مقیاس های اندازه گیری درازا بر اساس اندام‌های تن آدمی بدست می‌آمده و هنوز هم از آن بهره گیری می‌شود.

از نام‌آورترین یکان‌های اندازه گیری گز بوده که چند اندازه مختلف داشته:گز شرعی یا گز بازاری که برابر با ارش بوده و دیگر گز شاهگان که برابر یک متر بوده.

گز-مو-بهر-گره-انگشت-مشت-وجب-گام-ارش=جزء واحدهای اندازه گیری بوده است که گز شمال 106.66سانتی متر-گره 6.66سانتی متر-ارش53.33سانتی متر بوده است.

پیمون و پیمون بندی:

اندازه‌ی پایداری است که بنیاد اندازه‌های دار ازی بخش‌ها و اندام‌های ساختمان و هر فضا می‌شود.از پیمون در معماری ایران و جهان در گذشته‌های دور بهره گیری می‌شده و با آن همه اندازه گیری‌ها را هماهنگ می‌کردند.بهره گیری از آن به انگیزه‌های زیر بوده است.

1-کاهش گوناگونی اندازه‌ها

2-آسانی در چیدن و ساختن بدون اینکه نیازی به در آوردن اندازه‌ها و همساز کردن اندام‌ها باهم باشد.پیمون بندی زمانی بدست می‌آید که همه بخش‌ها و اندام‌های یک ساختمان مضرب یا کسری از یک اندازه باشد.که این انداز راپیمون می‌نامند؛بهره گیری از پیمون پیشینه‌ای کهن دارد .در روزگاران کهن این روش شناخته شده بوده و نه تنها برای هماهنگ کردن اندام ه که برای پدید آوردن زیبایی و تناسب نیز به کار می‌رفته؛یونانی‌ها و رومیان باستان ،ستون‌ها یا قطر ستون را در بیندای 3/1از زمین برای پیمون می‌کردند و دیگر اندازه‌ها بر اساس آن بدست میامده و بخش‌های کوچک‌تر آن را پارتی میناند.در ژاپن از پیمون به نام شاه کو بهره گیری می‌کردند که از چین گرفته شده و نزدیک به یک گام یا فوت می‌باشد؛پیمون دیگر آن‌ها کمپ بوده سامن دهی شبکه‌ای بر پایه کمپ نخست بر پایه‌ی اندازه‌ی حسی رهایی به نام تا تامی بوده که در ژاپن همچون کفپوش به کار رفته و هر تا تامی به اندازه دو آدم نشسته یا یک آدم خوابیده بوده است.

در ایران پیمون بر پایه‌ی پهنای درگاه بوده که در اتاق‌های چند دربی روبه میان سار باز می‌شده؛پیروی از پیمون هرگونه نگرانی معماران را در باره نازیبایی یا نا استواری ساختمان از بین می‌برده است.بهره گیری از پیمون در ایران جدایی از دیگران بوده مثلاً در ژاپن برای ساماندهی کف فضا استفاده‌ی شده ولی در معماری از پیمون هم در کف و هم در بنا به طور کلی در حجم ساختمان بهره گیری می‌شده. در ساختمان‌های سنتی حجم‌هایی یافت می‌شده که در ساختمان تکرار شده مانند تاق و چشمه‌هایی که در یک شبستان ستون دار یا راسته بازار استفاده می‌شد.در ایران بیشتر ساختمان بر پایه 2 سامانه پیموندار یکی کوچک و بزرگ ساخته می‌شدند که هر دو اندازه پایه پهنای در گاه بوده ساختمان‌های کوچک با پیمون کوچک و بزرگ با بزرگ ساخته می‌شده اند .

۲۷
فروردين

اصول معماری ایرانی:

مردم واری – پرهیز از بیهودگی-نیارش-خود بسندگی

1-مردم واری:رعایت تناسب میان اندام‌های انسانی و اندام ساختمان

نمونه:اطاق سه دربی متناسب برای خواب یکخوانوار-سفره خانه(مهمان سرا)با شکوه برای پذیرایی از میهمان.

2-پرهیز از بیهودگی:در ایران تلاش بر این بود که از کار بیهوده در ساختمان سازی جلوگیری شود.

نمونه:هنرهای وابسته به معماری ،شامل اندود و تزئینات بیشتری بخشی از کار بنایی در ساختمان به حساب می‌آمده

مانند کاشی‌کاری در ازاره بناها که علاوه بر زیبایی مقاومت در برابر پاخور بودن را در پی داشت.

3-نیارش:دانش ایستایی فن ساختمان و ساخت مایه شناسی را گویند.

مانند:پیمون که اندازه خورده و یکسانی است که در هر کجا از بنا بر اساس نیازی که بدان بوده از آن استفاده می‌شده است.

4-خود بسندگی :در معماری ایرانی بر آوردن نیازهای ساختمان بوده با توجه به ساخت مایه بوم آورد(اینجایی)را گویند.که از نتایج آ« سرعت بخشید در عمل ساخت-سازگاری ساختمان با محیط اطراف،در هنگام مرمت و نوسازی همیشه ساخت مایه آن در دسترس بوده است.صرفه جویی.

نمونه:گودال باغچه که از خاک آن در قسمت‌های دیگر بنا استفاده می‌شده.

درون گرایی-ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز عزت نقش ایرانیان بوده که معماری ما را درون گرا کرده بوده است.سر درب،هشتی-دالان-میان سرا-اندرونی-بیرونی.

۲۶
فروردين

1-تعریف روستا؟

2-عوامل موثر بر شکل گیری روستا را نام ببرید؟

3-4مورد از تفاوت های روستا و شهر را از دیدگاه سنتی و مدرن نام برده و توضیح دهید؟

4-انواع و اقسام شبکه معابر را از لحاظ شکل نام برده و باترسیم شکل وارئه مثال توضیح دهید؟

5-تعریف باد مطلوب و نامطلوب؟

6-خانه درون گرا و برون گرا را تعریف کرده وباترسیم شکل و ذکر دلیل نشان دهید که در هر یک از مناطق چهار گانه آب وهوایی ایران از چه نوعی استفاده می‌شود؟

7-انواع ساختمان از لحاظ قرار گیری نسبت به کف زمین مجاور را نام برده و بارسم شکل وبیان دلیل توضیح دهید که در هدکدام از مناطق مختلف آب وهوایی از کدام نوع استفاده می‌شود؟

8-انواع مصالح مورد استفاده در روستا را نام ببرید و مشخصات آنها را بنویسید و نوع کاربری را نیز توضیح دهید؟

9-توضیح دهید در روستاهایی که بر روی شیب کوهستان شکل میگیرند شبکه معابر و نحوه ترکیب واحد های همسایگی به چه شکلی است و دلیل آن را توضیح دهید(بارسم شکل)؟

10-منابع تامین آب در روستا را نام برده وبرای هر یک توضیح مختصری ارائه دهید؟

**توجه داشته باشید که بیشتر سئوالات با رسم شکل است**

۲۶
فروردين

1-تعریف روستا؟

منطقه‌ای با ابعاد کوچک و رنگ و بوی خاص معماری خاص خود که از منابع منطقه‌ای خود استفاده می‌کند (بوم آور)و اداب ورسوم خاص به خود را دارند(سنتی)

2-عوامل موثر بر شکل گیری روستا را نام ببرید؟

1-مرغوبیت خاک کشاورزی و نزدیکی به منابع

2-آب و هوا

3-امنیت (مهم‌ترین عامل)

4-دسترسی ها(برای داد وستد و توسعه آن جزءمهمترین عوامل می‌باشد)

5-عوارض طبیعی

6-منابع طبیعی(توسعه)

3-4مورد از تفاوت های روستا و شهر را از دیدگاه سنتی و مدرن نام برده و توضیح دهید؟

در روستا رابطه ها قومی قبیله ای است

در روستا ادب و رسوم سنتی داردند

روابط در روستا قوی تر است

بوم آور بودن روستا در تامین مصالح

4-انواع و اقسام شبکه معابر را از لحاظ شکل نام برده و باترسیم شکل وارائه مثال توضیح دهید؟

1-شطرنجی:(دارای روابط فضایی بسیار سخت وعالی)

2-خطی:(کلیه فعالیت معبر شهر به صورت خطی می‌باشد)

3-دایره‌ای:(معابر به صورت دایره‌ای شکل به هم وصل شده اند)

4-شعاعی:(وصل کردن معابر مختلط به صورت شعاعی)

5-درختی (ارگانیک):ایجاد معبر به صورت اتفاقی وطبیعی)

6-مختلط:

5-تعریف باد مطلوب و نامطلوب؟

باد مطلوب:باعث آسایش  جانداران می‌شود و هوای مطلوبی را برای ما فراهم می‌سازد

باد نامطلوب:باعث تخریب جنگل‌ها و سازه های طبیعی می‌شود و باید با آن مقابله کرد

 

6-خانه درون گرا و برون گرا را تعریف کرده وباترسیم شکل و ذکر دلیل نشان دهید که در هر یک از مناطق چهار گانه آب وهوایی ایران از چه نوعی استفاده می‌شود؟

درون گرا:ساختمان هایی که تمام فعالیت های آن چه از نظر بصری و چه عملی به سمت درون آن واحد می‌باشد

ساختمان هایی با شکل ظاهری حیاط مرکزی چهار ایوانه>خانه عباسیان-عامریان-طباطباییو...

برون گرا:فعالیت هایی که چه عملی و چه بصری توجه به بیرون باشد می گویند برون گرا

در مناطق 4گانه آب و هوایی

1-گرم و خشک>پیوسته>رونگرا>پایین تر از سطح زمین

2-گرم و مرطوب>گسسته>برون گرا>بالا تر از سطح زمین

3-معتدل شمالی>گسسته>برونگرا>بالاتر از سطح زمین

4-سرد کوهستانی>پیوسته>درونگرا>هرسه نوع >بالاتر از سطح زمین کوهستانی-هم سطح زمین میان کوهی-پای کوهی پایین تر از سطح زمین

7-انواع ساختمان از لحاظ قرار گیری نسبت به کف زمین مجاور را نام برده و بارسم شکل وبیان دلیل توضیح دهید که در هدکدام از مناطق مختلف آب وهوایی از کدام نوع استفاده می‌شود؟

بالاتر از سطح زمین کوهستانی-هم سطح زمین میان کوهی-پای کوهی پایین تر از سطح زمین

8-انواع مصالح مورد استفاده در روستا را نام ببرید و مشخصات آنها را بنویسید و نوع کاربری را نیز توضیح دهید؟

سنگ،چوب،خشت،کاهگل،گچ،ساروج،آهک،اجر،حصیر

سنگ>لاشه-قلوه سنک-مالون-بادبر-تیشه ای

سنگ لاشه>به صورت خشکه-غیر باربر برای دیوارهای جدا کننده محوطه-در کف سازی یه صورت خشکه و هم باملات_شکل نامنظم –به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد

قلوه سنگ>محوطه سازی وکفسازی استفاده می‌شود-حجم آن به اندازه یک سیب زمین متوسط است_از دریا استخراج می‌شود.

سنگ مالون>سطح صاف همراه با بند کشی_بهترین نوع سنگ برای دیوارهای باربر_بهترین مصالح برای ساخت آب بند.

سنگ بادبر>سنگ ناصاف-در اجراء بند کشی هم می‌شود.

چوب>از عمده مصالح مورد استفاده در روستا است چوب به عنوان ستون –تیرهای اصلی وفرعی-درسقف و درب وپنجره استفاده می‌شود-دشمن چوب رطوبت است-دشمن چوب موریانه است

خشت>خاک روس را در قالب های مستطیل شکل یا مربع شکل می ریزند که بعد تبدیل به خشت می‌شود.

کاهگل>خشت به همراه مقداری کاه =کاهگل

گچ>به عنوان ملات چسباننده-بیشتر به عنوان تزیین و تسطیح سطح استفاده می‌شود-زود گیر است.

آهک>به عنوان ملات چسباننده استفاده می‌شود-اکثرا در پی سازی استفاده می‌شود-سنگ آهک را در کوه های خالی از اکسیژن حرارت میدهند که بعد مورد استفاهده قرار میگیرد-مهترین خاصیت آهک این است که با جذب رطوبت محکم تر می‌شود.

آجر>خاک روس پخته شده-گل پخته شده

9-توضیح دهید در روستاهایی که بر روی شیب کوهستان شکل میگیرند شبکه معابر و نحوه ترکیب واحد های همسایگی به چه شکلی است و دلیل آن را توضیح دهید(بارسم شکل)؟

مهمتری خاصیت این روستا ها این است که معابر اصلی عمود بر خط تپوگرافی و عریض تر هستند

معابر فرعی منطبق بر خط تپوگرافی کم عرض و لی طولانی-توسعه روستا هم بر روی خط تپوگرافی است

10-منابع تامین آب در روستا را نام برده وبرای هر یک توضیح مختصری ارائه دهید؟

چشمه – قنات=چاه آب-رودخانه-آب باران و برف-آب انبار-سدزدن روی رودخانه

چشمه >خود از دل کوه بیرون میزند

قنات>در شیب زمین با فاصله های معین چاه هایی را حفر میکنند که بزرگ ترین چاه چاه اول است و این روند ادامه دارد تا آخرین چاه تغریبا هم سطح زمین باشد این چاه ها از پایین سطح زمین به صورت افقی به هم متصل هستند و در آخرین چاه آب خود به بیرون راه پیدا کرده .

نکته:این جواب سئوالا ت کامل نبوده و بیشتر سئوالات با رسم شکل مطرح شد ه است.

دوستان دانشجو برای کامل کردن پاسخ سئوالات به جزوه خود مراجعه کنند.

 

نکته:این جواب سئوالا ت کامل نبوده و بیشتر سئوالات با رسم شکل مطرح شد ه است.

۲۶
فروردين

تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در جهات مختلف

1-سطوح قائم

دیوار جنوبی>درتابستان>بیشترین تابش

دیوار جنوب شرق و جنوب غرب>در زمستان بیشتر از تابستان

دیوار شرق و غرب وشمال>در تابستان بیشتر از زمستان

شمال =نزدیک طلوع ونزدیک غروب

شرق و غرب=صبح تا نزدیک ظهر از فروردین تا شهریور

2-سطوح افقی

در تابستان بیشترین و در زمستان کمترین

3-سطوح شیبدار

شرق و غرب>در تابستان مورد تابش

شمال وجنوب>در زمستان

 

کیفیت سطح مورد تابش:

رنگ>مهم‌ترین عامل-هرچه رنگ تیره تر باشد=جذب حرارت بیشتر

بافت>درصد کمی دارد

نکته:میزان حرارت ایجاد شده در اثر تابش آفتاب دریک سطح با روشنی رنگ وسرعت جریان هوا در آن سطح نسبت عکس دارد.وتاثیر رنگ در جهت های مختلف دیوار ها متفاوت است.

تاثیر تابش افتاب بر گرمای داخلی ساختمان>به ظرفیت حرارتی مصالح بستگی دارد.

دیوار سنگی:چندین ساعت زمان می خواهد تا گرم شود و چندین ساعت تا سرد شود.

دیوار آجری: چندین ساعت زمان می خواهد تا گرم شود و چندین ساعت تا سرد شود.

 

انتقال حرارت:هدایت-جا بجایی-تابش-تبخیر

هدایت>هر جسمی که متراکم تر باشد هدایت حرارتی بیشتری دارد

جا بجایی>گاز-مایعات-هوا

نکته:با فرض ثابت بودن شرایط هوای خارج حداکثر و حداقل دمای سطوح داخلی و همچنین نسبت نوسان دمای سرح داخلی بر سطوح خارجی به ظرفیت و مقاومت حرارتی مصالح دیوار بستگی دارد.

هرچه ظرفیت و مقاومت حرارتی دیوار افزایش یابد نوسان دمای سطح داخلی کمتر شده و زمان رسیدن نوسان دمای کمتر شده و زمان رسیدن دمای سطوح داخلی به حداقل و حداکثر ،نسبت به هوای خارج بیشتر به تاخیر میافتد.

مقاومت حرارتی:

عبارت است مقاومتی که آن دیوار در برابر انتقال حرارت از یک طرف خود به طرف دیگرش ایجاد می‌نماید و عکس ضریب هدایت حرارت است.هوای ساکن بهترین عایق حرارتی است و به طور کلی مصالح ساختمان سبک که شامل حفره ها ولایه های بسیار نازک هوا هستند مقومت حرارتی زیادی دارند.

۲۶
فروردين

تنظیم شرایط محیطی برگ 2

تاثیرات  گیاهان بر اقلیم:

1-به لحاظ تبخیر آب در ایجاد برودت در محیط تاثیر بسزایی دارند.

2-ایجاد سایه در تابستان

3-هدایت و کاستن از شدت باد در زمستان و یا باد کویری توسط درختان سوزنی برگ

4-نسبت شن های روان در کویر به وسیله گیاهان کویری.

5-بوته های گیاه موثر در هدایت باد

6-سطوح کوتاه گیاهی مانند چمن مانع انعکاس بیش از حد آفتاب می‌شود

موقعیت جغرافیایی:

هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد غلظت هوا کمتر در نتیجه دمای محیط کمتر

ناهمواریهای سطح زمین:

در مناطق کم باران در دره ها امکان رشد گیاهان بیشتر از دشت هاست

تقسیم بندی اقلیمی در ایران:

1-کرانه جنوبی دریای خزر

2-کرانه شمالی دریای فارس و در یای عمان

3-نواحی کوهستانی و مرتفع فلات

4-دشت های فلات

1-کرانه جنوبی دریای خزر:

بارندگی زیاد-فرم شهر ی و روستایی –فرم بنا

خصوصیات آب و هوا:رطوبت نسبتا زیاد-اختلافات کم درجه حرارت شب وروز –پوشش وسیع نباتی-بارندگی زیادوجود کج باران.

فرم شهری روستایی:که به صورت باز وگسترده فضای شهری نسبتا وسیع محوطه ها با دیوار کوتاه کوچه ها نسبتا عریض ،ساختمان ها جدا از هم،در مراکز شهری متصل به هم

فرم بنا:بام ساختمان ها به صورت شیب دار ،ایوان یا غلام گرد در اطراف ساختمان –شکل ساختمن به صورت برون گرا،عدم وجود زیر زمین –کف طبقه همکف بالاتر از سطح زمین(گربه رو)-استفاده از تهویه دوطرفه هوا.

نوع سقف:

1-گالی پوش خانه

2-سقف لته سر>تخته های چوب کوهپایه

3-سیمکا خا نه>ورق های فلزی (این ورق ها زود سرد و گرم می‌شود)

4-سفالی خانه>استفاده از سقف های سفالی

نوع دیوار:

1-دارور چینی>با چوب

2-دیوار نفار

3-خشتی گلی آجری

2-ویژگی شرایط اقلیمی کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان:

میزان بارش سالانه اند ک ،رطوبت هوا بسیار زیاد در تمام فصول اختلاف کم

درجه حرارت شب و روز –هوای بسیار گرم و مرطوب در تابستان و معتدل در زمستان –شور بدن آب های زیر زمینی در اکثر مناطق –پوشش بسیار کم گیاهی

خصوصیات کلی بافت شهری وروستایی:

ایجاد سایه و استفاده از جریان باد- بافت شهری به صورت نیمه متراکم ،بافت روستایی نسبتا باز –فضای شهری نیمه محصور –گسترش شهرها و روستا های ساحلی در امتداد کنار ساحل و جهت روبه دریا مانند بندر کنگان

فرم بنا:ساختمن ها به صورت حیاط مرکزی و نیمه درون گرا

حداثر استفاده از سایه –کوران هوا

ارتفاع اتاق ها زیاد و پنجره ها بلند و کشیده

ایوان ها وسیع ومرتفع

عدم وجود زیر زمین

طاق ها قالبا مسطح

جان پناه ها مرتفع ومشبک بر روی بام

نکته:فرق عمده این ساختمن های حیاط مرکزی با ابنیه مشابه در مناطق فلات مرکزی ایران در این است که باوجود آنکه این ساختمان ها درون گرا می باشند ولی ارتباطات آنها با فضای خارج کاملا بسته نیست و پنجره های بلند مرتفع و ایوان های وسیع روبه فضای کوچه و میدان در طبقات دوم و خصوصا سوم ساختمان دارند.

نکته:حیاط مرکزی ایوان سر تا سری باز بودن نسبی اطراف بدنه خارجی و بادگیر از جمله خصوصیات بارز خانه های قدیمی بندر لنگه است

اقلیم گرم و مرطوب :باعث ارتفاع به طول این حیاط ها بسیار بیشتر از حیاط مرکزی در اقلیم گرم و خشک است.

 

اقلیم نواحی کوهستانی و مرتفع فلات(رشته کوه البرز و زاگرس)

سرمای شدید در زمستان و معتدل در تابستان>بارش برف سنگین

شمال و شمال غرب کشود>رطوبت هوا کم>اختلاف زیاد درجه حرارت شب و روز

خصوصیات بافت شهری و روستایی کوهستانی:

1-فضا های شهری و روستایی به صورت کوچک و محصور

2-بافت شهری و روستایی متراکم و ابنیه متصل به هم

3-جهت آفتاب و عوارض زمین عامل تایین کننده در نحوه استقرار و گسترش نمای کلی شهر و روستا

4-کوچه ها و معابر اصلی به موازات خط تراز زمین اغلب با عرض کم –مانند>ماسوله-کندوان

فرم بنا:

1-استفاده از دالان سرپوشیده در کوچه ها

2-در پایین دره خط سیل زدگی

3-در شب هنگام هوای سرد که سنگین تراست به پایین دره نفوذ میکند وسرمای شدید می‌شود.

4-سمت شمال همیشه

خصوصیات اقلیم طاق های قوسی وگنبدی در اقلیم گرم و خشک:

گنبد نار:خود و آهیانه

1-ارتفاع اتاق از کف تازیر طاق زیاد می‌باشد در نتیجه تهویه طبیعی عمودی صورت می‌گیرد.

2-در فصل تابستان جذب بیشترین مقدار حرارت در طاق مسطح نسبت به سایر سطوح بیشتر می‌باشد زیرا تابش خورشید تقریبا عمودی است ولی سطح طاق قوسی گنبدی حالت مایل نسبت به تابش آفتاب دارد

نکته:بیشترین گرمای خورشید در تابش عمودی است برای میزان تابش خوردشید بر روی سطح اریب زاویه تابش را ضرب درکوسینوس  زاویه میکنیم.

به علاوه انحنای سطح طاق همیشه بخش از آن در بخش سایه قرار میگیرد

3-اگر طاق با گنبد دو پوسته باشد تاثیر تغییرات درجه حرارت در خارج بر روی پوسته زیرین کمتر است

4-باد از روی سطح محدب با سهولت بیشتری رها می‌شود در نتیجه فرسایش و تخریت آن کمتر است.

5-ساختار سه بعدی گنبد موجب مقاومت آن در برابر نیروی جانبی باد و زلزله می‌باشد.

اقلیم و انسان:

دمای درونی بدن 37درجه ودمای درونی بدن 32درجه است بدن در محیط گرم تر از شروع به جذب گرما و درمحیط سرد تر گرمای خود را به تدریج از دست می‌دهد.تبادل حرارت بین بدن و محیط پیرامون اگر در نتیجه این تبادل حرارت باهم به تعادل نرسند بدن برای بر قراری تعادل گرمای درونی خود را افزایش یا کاهش می‌دهد

تاثیرات رطوبت هوا بر انسان:موثر در میزان خشک شدن بدن از طریق تعریق و حد تبخیر آن

تعاریف:

رطوبت مطلق:

وزن بخار آب موجود در هر متر مکعب هوا

2-فشار بخار:

فشاری که در اثر بخار آب در هوا به وجود می‌آید

3-رطوبت نسبی:

نسبت وزن بخار آب موجود در یک حجم مشخص از هوا در یک درجه حرارت معین به حداکثر مقدار بخار آبی که آن حجم از هوا در همان درجه حرارت میتواند در خود نگه دارد.

منطقه آسایش:

مرتبط با نسبت بین درجه حرارت ورطوبت در هر منطقه مختلف است

بستگی به سن و جنس ،نوع فعالیت و مقدار لباس در تابستان  وزمستان متفاوت است

نکته:در منطقه آسایش تغیرات رطوبت هوا بیشتر برای انسان قابل تحمل است تا تغیرات های آن به همین دلیل لازم است که دمای هوای داخلی در یک ساختمان با دقت بیشتری کنترل شود.البته میزان رطوبت نسبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد چون رطوبت بیش از حد در زمستان باعث ایجاد میعان بر روی سطح سد داخلی مثل سطح شیشه پنجره ها و رطوبت کم باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می‌شود.

جدول منطقه استایش

تاثیرات عوامل اقلیم بر منطقه اسایش:

1-تابش آفتاب >در دمای کمتر از 21درجه مناسب می‌باشد

2-تاثیرات رطوبت هوا>به وسیله مکانیکی یا فواره یا حوض آب

3-تاثیرات باد>جا بجا یی –تبخیر

اقلیم و ساختمان:

تاثیر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف

تاثیر تابش آفتاب بر محیط داخلی ساختمان

تاثیر رطوبت هوا بر ساختمان

تاثیر باد بر ساختمان

1- تاثیر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف:

1-1                             موقعیت خورشید

1-2                             تابش آفتاب

1-3                             تابش آفتاب وانرژی حاصل از آن در جهات مختلف

1-4                             کیفیت سطح مودر تابش

2-تابش آفتاب >اشعه مستقیم وپراکنده شده از آسمان>طول موج کوتاه

اشعه منعکس شده از سطح اطراف>طول موج کوتاه

اشعه ساطع شده از زمین و اجسام گرم شده>طول موج بلند

اشعه ساطح شده از ساختمان بر آسمان با طول موج بلند

۲۶
فروردين

تنظیم شرایط محیطی فصل اول

انرژی دارای انواع :1-تجدید پذیر2-غیرقابل تجدید پذیر

1-تجدید پذیر :باد-خورشید-اب-زمین گرمایی-انرژی حاصل از بازیافت زباله)

2-غیر قابل تجدید:انرژی فصیلی(نفت وگاز)

از سوزاندن زباله انژی تولید میکنند اما گاز های حاصل از سوزاندن آن مضر است/زباله ها را در آب یونیزاسیون+زباله در آب عمل تولید برق را انجام می‌دهد-زباله های نایلونی را تبدیل به مواد دیگر می‌کنند.

انواع و اقسام انرژی خورشیدی:

1-گرمایشی=گلخانه ای

2-برق

3-باد=از شب و روز بدست می‌آید.

4-آب=(هیدروبیک)=تبخیر وباران باریدن

انرژی هسته ای تجدید پذیر است=انژی نو با جدید به حساب می‌آید

اولین انرژی را که بشر استفاده کرد =چوب

دومین انرژی را که بشر استفاد کرد زغال سنگ که استخراجی بود و بعد از این دو نفت.

مبحث اصلی ساختمان همساز با اقلیم

المان مهم اقلیمی=بادگیر

اساس طراحی اقلیمی =مواد اطراف آن محیط شهر یا روستایی

خشت و گل=دارای ضرفیت حرارتی بالا هستند.

بهترین منبع برای اقلیم و مناطق شمالی وجنوبی چیست.

شمال:چوب گرما کم جذب میکند و کم از دست می‌دهد.

جنوب:

دربازارخوی تبریز:ارتفاع سقف کم وطول بازار زیاد است به دلیل اینکه گرما را در بازار نگه دارند .

بهره گیری از انرژی های نوع جدید:سیستم فعال-سیستم غیر فعال(گلخانه ای)

شیوه بهره گیری از انرژی نو در بنا

سیستم های غیر فعال خورشیدی که شامل:گرمایشی-سرمایشی-نور رسانی

و فعال خورشیدی:گرد آورنده-آبگرم کن-فتوتیایکا ها-برق مصنوعی

نکته:سیستم های غیر فعال خورشیدی در طراحی ساختمان به کار می‌روند و هزینه زیادی هم نداردن و برای سرد و گرم کردن نیاز به وسیله خارجی ندارند.

دومقوله مهم در معماری سنتی:

1-معماری سنتی در درجه اول با توجه به اقلیم:میزان نزولات (باران )،سرما،گرماو... .

2-معماری سنتی از مصالح موجود در منطقه طراحی می‌شود.

مانند خانه ها با مصالح گنبد فشاری –کویر

 

در ÷لان 1دالان ورودی به حیاط خانه وبه طور مستیم قرار گرفته است و لی در پلان 2دالان غیر مستقیم با حیاط خانه قرار گرفته است دلیل عمده آورده شده در آن درون گرایی و عدم دید مستقیم به حیاط بوده است اما برای این مسعله دلیل علمی اقلیمی نیز وجود دارد.

دلیل علمی گزینه2:حیاط دارای دیوارهای بلند در داخل آن است و لذا هوای سرد در درون آن حیاط جمع می‌شود و شب هنگام این هو داخل زیز زمین می‌شود و از طربق بادگیر ها وارد اطاق بالایی شده و در ان‌ها محصور می‌شود در روز که هوای گرم شده هوای سر فضاهای داخلی آنها را خنک و مناسب می سازد.درمثال حالت1درب حیاط مستقیم رو به گذر باز شده در نبیجه با باز کردن درب حیاط هوای سرد فورا خارج می‌شود ولی اگر مثال حالت 2با مسیر شکسته وارد حیاط شویم هوا نمی تواند مستقیم از حیاط خارج شود.

عوامل موثر بر شرایط اقلیمی:

1-زاویه تابش خورشید:1-جهت تابش

2-عرض جغرافیایی:فاصله با خط استوا

3-شدت جریان بادهای فصلی

4-وجود آب و رطوبت

5-رطوبت و گیاه در منطقه

6-ارتفاع از سطح دریا

7-ناهمواریهای زمین

 

1-زاویه تابش خورشید:

دلیل ایجاد فصول در نیم کره زمین انحراف زاویه زمین به اندازه4/12درجه می‌باشد.

زاویه تابش:زاویه ای که شعاع تابش خورشید با تصویر آن بر روی سطرح زمین می‌سازد که دامنه آن از 0تا90درجه است.

جهت تابش:زاویه ای که تصویر شعاع تابش خورشید بر روی زمین با خط شمال و جنوب می‌سازد .که شمال 0درجه و جنوب 180 درجه می‌باشد.

باقرار دادن یک سابه بان بالای پنجره های ضلع جنوبی می توان از بروز تابش و گرم شدن ساختمان در تابستان جلوگیری نمود اما در زمستان که احتیاج به حرارت خورشید می‌باشد به دلیل اینکه زاویه تابش آفتاب کمتر است تابش خورشید به داخل اتاق نفوذ میکند توجه به دیوار جنوبی و استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین حرارت در ساختمان اساسی کار ساختمان های خورشیدی می‌باشد در این ساختمان ها در روز از افتاب انرژی حرارتی کسب می‌شود که این انرژی در اجسامی مایعاتی که ضریب خوب جذب حرارت دارند و به تدریج حرارت پس میدهند و ذخیره می‌کنند.

انواع بادها:باد های باران زا باد زا از سمت دریای مدیترانه و اقیانوس هند

بادهای سمت شمال:باد دارای سرمای زیاد

باد صحرایی جنوبی:مانع تجمع ابرهای باران خیز

بادهای سمت عربستان و بادهای محلی گاهی مرطوب و خنک و گاهی گرم و همراه گردو غبار

بادگیر:انرژی دودکش-در مواقعی که باد نباشد.

Convection:جا بجایی:گرم و مرطورب

Evqparaicn:تبخیر:فقط در سیستم گرم وخشک

مشکلات بادگیر:ورود پشه و حشرات-عدم کنترل کامل جریان هوا و رطوبت-گدر و غبار.

آب و رطوبت:کنترل کننده هوا=ضرفیت حرارتی و گرمای ویژه بالا نسبت به سایر اجسام کرده زمین –وجود منابع آب در اقلیم منطقه.

1-اقلیم خرد                                              2-اقلیم کلان

وجود آب در این مناطق باعث اعتدال درجه حرارت در طی شبانه روز می‌شود.

وجود آب میتواند باعث کاهش درجه حرارت باشد مثل حوضی در وست خانه های حیاط مرکزی.

چرا در تابستان مردم در بالای پشت بام می خوابیدند و پشت بام خنک تر از داخل خانه ها بوده است؟

رطوبت کم هوا(سرد شدن هوا در شب هنگام)2-تابش از زمین به سوی آسمان است3-کورانی هوا برروی بام4-به دلیل استفاده از مصالح بنایی در ساختمان هایی این منطقه حرارت روز در کالبد ساختمان حفظ می‌شود و در شب هنگام نیز داخل ساختمان گرم است.

پایان فصل اول

۲۶
فروردين

فلسفه وجودی گنبد وگلدسته در مساجد

 

محراب نمادی از غار حراست

پیامبر گرامی اسلام (ص)؛پس از هجرت و ورود به مدینه،با کمک اصحاب ویاران خود،اقامتگاهی بسیار ساده که دیوار آن به ارتفاع 5/3متر و از خشت خام بر روی لایه ای از سنگ بود،ساختند.

مساحت این فضا،حدود2500مترمربع،یعنی در ابعاد50در50متر بوده که بعدها به دو برابر افزایش یافته.

به دلیل تابش شدید آفتاب ،دوسایبان از شمال و جنوب حیاط زده شد. ستون‌های سایبان ها از تنه درخت خرما و پوشش آنها،برگهای درخت خرما،حصیر وپوست حیوانات بود. این بنای ابتدائی مسجد النبی01 بود.

خانه پیامبر اکرم(ص)که پس از رحلتش فقط محل عبادت شده بود،به تدیج به صورت الگوی اصلی همه مساجد اولیه اسلام در آمد.این مسجد،دارای قسمت سرپوشیده تقریبا عمیقی در طول دیوار قبله بودندو اطراف دیوار نیز رواق هایی وجود داشت که تامین کننده ی سایبانی برای مردم بود.مسجدها،ابتدائی عاری از هر گونه زیور وتزئینات بوند.شکل طرح هندسی آنها مربع ومربع مستطیل بودکه بعدها در ساختن بسیاری از مساجد و حتی مساجد امروزی،مورد استفاده قرار گرفت.

مسجد حصاری از خشت خام بود که حریم امت و مظهر ایمان و اعتقاد بود.

دارای دوقسمت سر پوشیده که قسمت وسیع تر،نمایانگر قبله بود.

مساجدی را که رسول خدا(ص)ساخت و یا در ساخت آنها شرکت و یا نظارت کرد،خیلی ساده وبی آلایش بودند وهیچ گونه نقش ونگاری در آنها به کار نرفته بود.

 

::::گنبد های زیبای ایرانی::::

 

انتخاب رنگ فیروزه ای ،با نقوش اسلیمی و یا طرح های هندسی ساده،ولی باشکوه جلال و ابهت خاصی به گنبد های ایرانی داده است،حتی گنبد خاکی مسجد جامع اصفهان که به نمام گنبد تاج الملک معروف است وفاقد هر گونه پوشش کافی است،نمونه ای دقیق و حساب شده از طرح و ساختمان یک کنبد ایرانی است.

:::: کلیک کنید> نمایی ازداخل گنبد تاج الملوک::::02

گنبد و گلدسته است که بایک نگاه ،معنای الله ،نماز وعبادت را درذهن تدائی می‌کند. گنبد در مکتب معماری مسلمانان ،معنایی از هدق و جایگاه رسیدن به هدف،یعنی الله را دارد.

کار شناسان برای گنبد و گلدسته که یکی از اصلی ترین رمز پردازی ها در مساجد است،رمز ودلایل خاصی را مطرح کرده‌اند؛بعضی می گویند که گنبد مانند سر انسان است و دو گلدسته مانند دو دست که به حالت التجا و التماس و خواهش در کنار سر،رو به اسمان و رو به ذات اقدس الهی بلند شده است؛گرچه این تشبیه جالبی است ،اما فلسفه ی اصلی گنید و گلدسته فرا تر از این هاست. عده ای دیگر هم گنبد و گلدسته را شاخص هایی بلند برای دید،شکوه سازی و راهنمایی از دور دانسته اند؛ بعضی دیگر ، گنبد و گلدسته را برای قبله یابی می دانند.

 در مکتب تشیع خط عمود منصف بر خط واصل دو گلدسته را،تامین کننده جهت قبله می دانند.03

 

در مکتب معماری اهل تسنن ،خط گذرا از گنبد و گلدسته(تک گلدسته)،جهت قبله را معلوم خواهد کرد.04

 

اما هنوز علت دو گلدسته بودن در مذهب تشیع وتک گلدسته بودن در مذهب تسنن ارائه نشده است.

 

صحت مطالب فوق را در چند مورد ذکر می کنم تا به دقت نظر معماران خوش ذوق ایرانی توجه شود.

در حرم مطهر حضرت معصومه(ع)،گرچه گلدسته های باشکوه وبلند کنار ایون آیینه آن حضرت در صحن اتابکی،به عنوان پرتناسب ترین و زیبا ترین گلدسته های دنیا،چشم هر بینندهای را خیره می‌کند،ولی  این‌ها گلدسته های اصلی نیستند که ترکیب فوق با گنبد را تشکیل می دهند؛بلکه گلدسته های اصلی همان دو گلدسته کوتاهتری هستند که در دوصحن عتیق(صحن کهنه) کنار الوان طلا فرار دارند و با ترکیب گبند؛جهت قبله را عیین می‌کنند.

اتفاقا معمار با سلیقه،کلاهک بالای این دو گلدسته را هم طلا کرده است تا همخوانی وبا هم کاردکردن این گلدسته ها را باگنبد نشان دهند.

نمونه دیگر ،گنبد و گلدسته آقا امام حسین(ع) وآقا حضرت عباس(ع) در کربلا می باشند که معمار خوش ذوق صفوی ،به گونه ای بسیار زیبا و ماهرانه ،کج بودن قبله نسبت به بین الحرمین را حل کرده است و با نماد گنبد و گلدسته،جهت قبله را به خوبی به زائرین نماینده است.اجرای کج حرمین،دلیلی جز این مطلب نداشته است والا برای او بسیار داحت تر و زیبنده تر بوده که گلدسته ها را دجهت بین الحرمین ودر اطراف دو حرم قرار دهد.

::::برای درک بهتر اینجا کلید کنید::::06

چون گنبد بدون گلدسته،باز معنای خود را دارد که معنای آن ازلی بودن خداوند است؛ولی گلدسته بدون گنبد معنایی ندارد؛یعنی محمد(ص)و علی(ع)،در کنار خداوند وبا او هستند که معنا می‌گیرد و تام ارزش محمد(ص)و علی(ع)و مکتب و مذهبشان،اتصال کامل به حق تعالی است و اگر تمکن مالی وجود دارد؛حتما دو گلدسته ساخته شود.  متاسفانه در عصر ما هستند معمارانی که بدون هیچ اطلاعی از رمز پردازی های مسجد،در تعداد گلدسته ها و جهت آنها،اشتباه  می‌کنند وهستند کسانی که هنوز نمی دانند که محراب در معماری ایرانی،نمادی از غار حراست.

شهرت معماران و هنرمندان یونانی ،ایرانی،سوری و قبطی،در مصر به حدی زیاد بود که مسلما فرمانروایان تر ک یا عرب،به معماران خود بسنده نمی کردند و از دیگر نیز بهره می گرفتند. این گزینش ،هنوز ادمه هم دارد و از راه مسابقات بین المللی یا مراجه مستقیم امرای عرب به معماران غربی انجام می‌گیرد.با وجود معماری یونانی چون سینان پاشا؛تحوبی بزرگ در بنا های عثمانی در قسطنطنیه و ادرنه به وجود آورد. شبستان ها شکل مربع به خود گرفتند و گنبد ها بزرگ‌تر و بلند تر شدند.و چهار یا شش مناره نیز در اطراف بنا به وجود آمد وبناها ابتدا هشت ضلعی وسپس به دایره تبدیل شدند.سینان ،از معماران بزرگ دوره عثمانی است که یونانی الصل ومسیحی بود و در سپا عثمانی خدمت می کرد.سه مسجد شاهزاده وسلیمانیه در استانبول و مسجد سلیمیه در ادرنه،از کارهای بزرگ اوست. سینان،در مسجد سلیمیه شهر ادرنه،دونیم گنبد شمالی وجنوبی را حذف و به جای آن چهار گنبد اضافه کرد؛سینان در این مسجد،چهار مناره را در چهار گوشه ی شبستان جای داد.

به طور کلی،درست است که گنبد اولا علامتی برای مسجد دارد و ثانیا برای نورگیری کافی مسجد مفید است وثالثا ،پوشش استاتیکی،مقاوم ومناسب برای دهانه بزرگ است ورابعا کافی برای هوای مناسب ایجاد می‌کند تا هنگام ازدحام،مشکلی پیش نیاید و از طرفی گلدسته،نقش مونومانی و معنایی و شکوه سازی و جهت یابی قبله و ماذنه را دارد،ولی نباید به گنبد وگلدسته را در معماری اسلامی-ایرانی شناخت و از رمز پردازی های مساجد دیگر مائل کاربردی آن آگاه بود و آن گاه دست به طراحی مساجد زد.

 

برگرفته شده از نشریه علمی –تخصصی|سازمان نظام مهندسی  ساختمان قم|تابستان 1385

به بهانه 30مرداد روز جهانی مساجد.

۲۶
فروردين

ترک در تکیه گاه قوس:

قوس از بلا فشار ایجاد می‌کند و از پایین رانش ای جاد می‌کند و همین باعث ترک در قوس می‌شود

::::برای دیدن تصویر اینجا کلیک کنید::::>>05

 

برای مهار ترک قوس به ترتیب زیر عمل می کنیم:

1-در زیر قوس،شمعبندی دقیق و مطمئن انجام می دهیم،به طوری که بتوانیم تکیه گاه قوس را خالی کنیم و بنایی ومهار سازی آ‹ را به طور کامل انجام دهیم.

اگر ترک سطحی بود:

ابتدا جداره ترک را کاملا خالی می کنیم،غبار را می گیریم و محل را مرطوب کرده.هال ،ملات گچ دستی را اصطلاحا به صورت عسلی و به طور شلاقی به عمق درز و ترک میرانیم و با تکه های آجر،حجم ترک را پر میکنیم.سپس گچکاری آماده و کشته را در سطح کار انجام می دهیم.

اگر ترک عمیق باشد:

به آرامی طوری که قوس دچار شکستگی نشود،با قلم تیزوچکش،رجهایی از تکیه گاه آن را کاملا خالی میکنیم.

2-درست در مقبل رجهای خالی شده قوس از پای کار وستون پخ شده نیز رجهایی را تخلیه می کینم

3-با آجر های سیبز و زرد در خد جوش و باملات گچ تیزون(زود گیر)وبارعایت آبخوار بودن آجرها،محلهای خالی شده ودرون ترک را با رجهای مورب و اتصال تکیه گاه از ستون وقوس به طور دقیق بنایی می کنیم.

توجه:کاربند کردن بین رجهای اتصال،سبب درگیری کامل قوس می‌شود.

4- چنانچه خطر شکست و نشست را با اتصال دادن رجها نتوان مهار کرد،سطح میانی قوس را به شکل افقی جهت نشست تیر آهن و یا تیر مقاوم چوبی را به وسیله قلم و چکش با دقت خالی می کنیم.

توجه:برای برش دادن محل ذکر شده،اگر از دستگاه"فرز"استفاده می‌شود،خطر شکست و تکان خوردن در قوس پیش نمی آید.

5-سطح را خالی کرده ومحل تیر آن تا روس ستونها و تکیه گاه قوس دنبال می‌شود.

6-پس از جارو کردن محل خالی شده و مرطوب ساختن آن،تیر آهن را در محل خود مستقر می کنیم وبلافاصله با گچ تیزون  وران اطراف آن را پر میکنیم.

توجه:کاربند کردن اطراف تیر آهن را با دقت انجام می دهیم و به طور کالی،قوس تیرکشی به صورت پل ،نگهداری می‌شود و به تحمل باربری آن کمک فراوانی  می‌کند.

::::برای دیدن تصویر اینجا کلیک کنید::::>>06

 

کلاف کشی:

برای اینکه گنید در پشت بام از هم جدا نشود و مانند کمربندی مهکم دور تا دور آن کشیده شود از کلاف کشی استفاده می شودهمانند مسجد جامع قم.

 

آهن کشی:

برای اینکه ایوانی که در آن قوس به وجود آمده مقاوم تر شود از آهن کشی استفاده می‌شود. اینگونه که جلوی ایوان را خالی کرده و درون آن ستون می گذاریم

کابل:

از این ابزار برای بست و نگهداری موقت استفاده می‌شود و به دلیل امکان سرعت عمل  و همچنین امکان جابه جایی سریع دارای امتیازاتای است.اما در دراز مدت به دلیل انبساط و انقباض بسیار خود صدمات جبران ناپذیرای بر بنا وارد می آورد.

 

حفظ وتقویت سقف های چوبی :

در سقف های چوبی که به صورت کشویی اجرا شده اند و در بخش زیرین آنها نقاشی و جود دارد و یا سقف جوبی دارای ارزش و نگهداری است طبق تصویر زیر تسمه فلزی  تیر چوبی را به آهن جدید مورد استفاده می بندند و کل سقف به صورت معلق  با نیروهای جدید ستون آهنی عمل می‌کنند.

 

کمانش سقف:

بر اثر زیاد بودن فاصله تیر ها در سقف ومسائل طبیعی ممکن است ایجاد شود .

برای رفع کمانش سقف :

زیر سقف جک نصب کرده و سقف را بالامی آوریم هال دور تادور ستون خم شده از خالی کرده و آن را تقویط می کنیم .

1-به جان تیر تسمه جوش می دهیم .ضخامت و اندازه تسمه توسط مهندس محاسب محاسبه می‌شود

2-2عدد میلگرد نمره 20 به بال پایی تیرآهن و جان تیر اهن جوش می دهیم.

::::برای دیدن تصویر اینجا کلیک کنید::::>>07

 

افت تیر آهن کنسول:


روش تعمیر:

در مر حله اول: موزاییک فرش سطح بالکن  و کنسول را تاسطح طاق جمع می کنیم.

در مر حله دوم:روی تخته زیرین و بالایی را در چند نقطه از سر کنیسول جک می زنیم

توجه: تمام جک ها باید با هم در یک زمان به طرف بالا رانده شوند.

توجه:برای حرک سریع ،محل بالای تیر های کنسول را در ناحیه اتکا به پل با چندین چراغ پریموس حرارت می دهیم.

::::برای دیدن تصویر اینجا کلیک کنید::::>>08

 

دستکزنی:

موزاییک ها را جمع کرده  هال زیر آن جک می زنیم طبق اصول گفته شده .محل دستک زنی  باید در میان دیوارهای و یا دست اندازهای تقسیم باشد تا بعد از بنایی قابل رویت نباشد.

::::برای دیدن تصویر اینجا کلیک کنید::::>>09

 



انواع کنش ها:

1- کنش های مکانیکی       2-کنش های بیولوژیکی

 

کنش های مکانیکی(منجر به خرابی می‌شود)

1-کنش های استاتیکی

1-1-مستقیم(بار زنده و مرده)

2-1-غیر مستقیم(مانند تنش ها)

 

2-کنش های دینامیک(دارای فرکانس هستند)
1-2-زلزله

2-2-انفجار

3-2-ترافیک(رفت و آمد ماشین کنار ساختمان)

 

2-کنش های بیو لوژیکی وشیمیای(پوسیدگی و فرسایش)

موریانه-رطوبت-انواع قارچ ها و خزه ها

 

عوامل تخریب با فرسایش مصالح:
عوامل تخریب:

تنش:بار زیاد وارد بر ساختمان-تغییرات دما-طنین و لرزش-تبلور نمک ها(تبخیر آب موجود در مصالح-بخ زدن)-باد(همانند مجسه ابوالحول)

عوامل فرسایش:

بارانهای اسیدی-دود کارخانه جات و اتومبیل ها-فساد ناشی از عوامل بیولوژیکی-باران وبرف

عوامل بیولو ژیکی شامل:لیکن ها(نقاشی‌های روی دیوار را محو می‌کنند)-خزه ها سطحی-گیاهان

 

باران های اسیدی:اسید کربنیک

دود کارخانه جات و اتومبیل ها:اسید سولفوریک(روی سنگ ها اثر بدی بر جای می گذارد)

عوامل بیولوژیکی:موجودات زنده(خزه ها:بازار کهنه وجود قارچ)

لیکن ها :نقاشی‌های روی دیوارهارا محو می‌کنند .

 

حضرت معصومه(سلام الله علیها)

نوشته شده در چهارشنبه شانزدهم مرداد 1387 ساعت 15:36 شماره پست: 31

حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها)فرزند امام موسی کاظم(علیه السلام)در سال 173هجری قمری در مدینه ی منوره دیده بر جهان گشودند. آن بزرگوار در نوجوانی به مقامات بلند عملی ومعنوی رسیدند که انتخاب لقت((معصومه))توسط حضرت رضا(علیه السلام)برای آحضرت نیز گویای این مطلب است.

ایشان یک سال بعد از این که مامون خلیفه ی جباز عباسی حضرت امام رضا(علیه السلام)را مجبور کرد به خراسان هجرت کنند،به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی عازم آن دیار شدند که در بین راه مردم به گرمی از آن بزرگوار استقبال می‌کردند. حضرت معصومه(سلام الله علیها)نیز پیام مظلومیت برادر را به آنان می رساندند و از ظلم و جور حکومت وقت آگاه می‌کردند.اما بنا به نقلی دشمنان اهل بیت ایشان را در یکی از شهر های بین راه مسموم کردند و شیعیان وی را به شهر قم منتقل کردند که در همان جا وفات یافتند.

آرماگاه مطهر ایشان چون نگینی در قم می درخشد.جویند گان علم و معرفت نیز در جوار این مرقد مقدس به تحصیل معارف الهی مشغول اند.این شهر امروز بزرگ ترین مرکز تعلیم معرف اسلامی است.

۲۶
فروردين

پروژه های ساختمانی

مشاوره معماری:

کارفرما

مطالعات

تهیه نقشه‌های فاز 1

محاسبه

تهیه نقشه‌های فاز2

برآورد

*

پلان

نما

برش

سه بعدی ها+ماکت

 


آسیب شناسی

آسیب های وارد شده بر ساختمان

شنا سایی عوامل آسیب

 

عوامل آسیب

انسان:

زندگی صنعتی وبرایند های آن

حوادث(جنگ و انقلاب و ...)

نگهداری نا مناسب

اجرای نا مناسب

استفاده از مصالح نا مناسب

 

طبیعی:

باران و برف

صیل

باد

زلزله

رانش زمین

میکرو وار گانیت ها یا عوامل بیو لوژیک

ریشه گیا هان

 

چند اصطلاح مهم

1-خرابی:

وضعیتی است که در آ‹ یک ساختار بخشی یا تمام ضرفیت توان خیش را از دست بدهد و ضعیتی که با ترک خوردن،ریز ریز شدن و فرو افتادن عناصر ساختمانی و از شاقول خارج گشتن عناصر قائم می گردد

 

2- فرسایش:

وضعیتی که درآن مصالح دچار دگر گونی گسسته (فیزیکی شیمیای)و کارایی  اولیه خود را از دست بدهد و ضعیتی که با تغییر رنگ مصالح، کاهش استقامت وتخلخل مواد و مصالح می گردد.

 

3-سازه:

سازه عنصری است که کنش ها را تبدیل به تنش کرده و مقاومت ساختمان را فرا هم می‌کند.

 

نکته :

پایداری ساختمان علاوه بر مرقوبیت مصالح ، به اجرای فنی و دقیق آن بستگی کامل دارد

 

هید روفیلی:

به هوادهی که قابلیت انتقال یا جذب آب را دارشته باشند هیدرو فیل می گویند مانند سنگ ها-بنن-شیشه-اندود-فلزات در صورت زنگ زدن

 

انواع رطوبت

1-صعودی:منشاء ان از زمین ناشی از آبهای زیرزمینی و فاضلاب

2-نزولی:منشاء آن از بلاست باران

 

عوامل ایجاد رطوبت صعودی:

1-عدم وجود محوطه سازی مناسب در پیرامون بنا

2-ایجاد باغچه و کاشت درخت در نزدیکی پی های بنا

3- گرفتن چاه های فاضلاب و تاسیسات آب رسانی در داخل ابنیه

4-بالا آمدن سطح آب های زیرزمین

5-افزایش قدرت جذب مصالح به کار رفته در بنا مثل آجر

6-استفاده از مصالح هیدرو پروفیلی از قبل سیمان قیر قوگنی و روغن که باعث عدم تنفس بنا و حبس رطوبت در دیواره ها و صعود آن بر بخش های بالاتر بنا می‌شود.

 

 عواملی که موجب تصحیل رطوبت نزولی  می‌شود:

1-شیب بندی بام

2-ناودان ها واسقرار  آن در محل های نامناسب

3-عدم تعویض و تعمیر به موقع لایه های عایق

4-عدم پیش بینی ارتفاع عایق کار متناسب با ارتفاع برف در هنگام عایق کردن بنا

5-عدم نگهداری و مراقبت دائم از بنا

6-عدم استفاده از مصالح عایق بومی با توجه به اقلیم و طبیعت فرم بنا

 

علائم ناشی از رطوبت در بنا:

1-پیدایش وظهور رطوبت در کف

2-لک شده مداوم جداره ها

3-فرسایش و ساییدگی درتزئینات دیوارهای خارجی که بر اثر رطوبت صعودی و کوران شدید حاصل می‌شود.

4- کدرشدن یکنواخت جداره های اتاق

5-پیدا شدن لکه های پراکنده

6-عمل آمدن و پیدایش مصالح نمک دار (شوره زدن)

7-پیدایش انواع قارچ ها ناشی از عمواملی همچون عدم تهویه و راکت بودن هوا و عدم تابش نور خور شید و وجود عوامل اور کانیک

 

تشخیص منشاء رطوبت:

1-مشخصات رطوبت ناشی از آب های سطحی

2- ارتفاع صعودی رطوبت در طی سال دارای نوسان است.

 

مشخصات رطوبت ناشی از آب های زیر زمینی:

1-در بخش های مختلف بنا به صورت یکنواخت مشاهده می‌شود.

2-ارتفاع رطوبت در قسمت های شمال شرقی حداکثر ودر بخش های مجزای بنا حداقل است

3- نوشان شدیدی در طی سال بر رطوبت ایجاد می‌شود.

 

برای جلو گیری از رطوبت به داخل ساختمان :

زهکشی – عایق کار – کرسی چینی

 

یکی از رها های کاهش رطوبت دیوار استفاده از شیوه اکترو اسمزی است:

دستگاهی که باعث کم شدن رطوبت در دیوار می‌شود

اینگونه که قطبی مثبت را وارد دیوار میی کند وقطب دیگر را در خاک زمین فرو می‌برد این گونه  رطوبت دیوار به زمین متصل می‌شود.

 

پیش گیری از رطوبت بالا رونده :

خالی کردن پای دیوار:برای اینکه قیر اندود به صورت اصولی انجام شود به اندازه 50-60 سانتی متر دیوار را به شکل یک کانال سر تاسری خالی می کنیم.

شکافتن قسمت های مختلف دیوار:

1-برای اجرای قیر اندود5رج از دیوار مرطوب را-حدود120سانتیمترخالی می کنیم

2- سه رج در ناحیه سطح زیر موزاییک و2رج در سطح روی موزاییک را خالی می کنیم

3-معمولا یک متر از دیوار سالم را رهای میکنیم و مجددا 5رج-حدود120 سانتی متر –را خالی میکنیم

4-بتر تیبی که گفته شد،تمام جوانب دیوار را که مرطوب است، به شکل یک در میان مانند لانه زنبوری خالی می کنیم- وبعد عیق می کنیم

نکته:اگر خواستیم روی قیر گونی باری وارد کنیم یا روی بلکوکاژ(ماکادام)یک لایه ماسه نرم روی غیر گونی بر یزیم.

 

پیشگیری رطوبت بالا روند به روش سیستماتیک:

در سال‌های گذشته  در کشور های مانند هلند،انگلستان،اسپانیا،و یونان از روش پیشگیری رطوبت به طریق سیستماتیک استفاده می‌شود. برای انجام اینکار از راه هایی با شکل های مختلف مدور و معمولی در ابعد کوچک و بزرگ استفاده می‌شود.نوع معمولی آن با طول 42 اینچ،عرض3اینچ و ضخامت 7 میلیمتر برای برش دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.جنس اره از فولاد نرم بوده و با کبالت،کرم و یا تنگستن روکش می‌شود.

 

نحوه اجرا:

1-اندود رجهای پایین دیوار را به اندازه 20 سانتیمتر  به طوری سراسری می تراشیم

2-سطح را جارو  وعاری از گردوغبار می کنیم.

3-رج انتهایی ویارج دوم طوری اتخاب می‌شود که در ضخامت آجر و در واقع وسط رج باشد،یعنی با استفاده از خط تراز،بین ضخامت آجر خطی سرتاسری کشیده می‌شود.

4-در دیوار باربر سرتاسری ،طول برش به اندازه 50 سانتیمتر ودر ستونهای منفرد ،طول برش به طول ستون باربر آجری متناسب است.برش  به اندازه20 تا30 سانتیمتر انجام می‌شود.

5-گوشه دیوار را باقلم و چکش تا 20 سانتیمتر خالی میکنیم. وبرش را تا 50 سانتیمتر ادامه می دهیم.

 

۲۶
فروردين

سه نما:

برای شناخت کامل یک حجم باید سه نمای آن‌را داشته باشیم (مشخصات کامل اندازه، حجم، ارتفاع، ضخامت).

سه نما= 1- نمای جلو (نمای مقابل) 2- نمای سر (نمای بالا) 3- نمای پهلو (جانبی).

نمای جلو:

نمای اصلی یک حجم.

نمای پهلو یا جانبی:

چنانچه حجم را در حالی که نمای جلوی آن دیده می‌شود 90 درجه بگردانیم نمای سمت چپ حجم را خواهیم دید که این نما ارتفاع، ضخامت مکعب مستطیل را به ما نشان می‌دهد.

نمای سر (بالا – افقی)

چنانچه مکعب مستطیل را در حالی که نمای جلوی آن دیده می‌شود 90 درجه به سمت پائین بچرخانیم نمای بالای آن دیده می‌شود که این نما نیز عرض و ضخامت حجم را نشان می‌دهد ( بنابراین با ترسیم سه نما اندازه اصلی یک حجم بدست می‌آید).

پرسپکتیو

خصوصیات هر پرسپکتیو:

1- فاصله                           2- زاویه دین              3- ارتفاع ناظر

سه بعدی

-        تصاویر مجسم و موازی شامل قائم، مایل (ابلیک) که قائم شامل ایزومتریک و دیمتریک.

-        تصاویر مجسم مرکزی (پرسپکتیو)

ایزومتریک:

رسم ایزومتریک بر اساس اصول سه محورOx,Oy.Oz   می‌باشد. در این حالت دو محور Ox.Oy با خط افق زاویه 30 درجه و محور Oz عمود بر خط افق در نقطه O رسم می‌گردد. اندازه این نوع تصاویر تصویر مجسم با مقیاس 1:1 می‌باشد.

لازم به توضیح است که طول هر خط در تصاویر ایزومتریک بر روی سه محور به اندازه 82/0 طول واقعی می‌باشد.در واقع ترسیم اضلاع تحت قاعده ایزومتریک به اندازه 18% از اندازه اصلی بزرگ‌تر رسم می‌شوند و آن به دلیل سهولت در امر نقشه کشی می‌باشد.

دیمتریک:

ترسیم دیمتریک نیز بر اساس رسم سه محور کمکیOz,Oy,Ox بوده ، معمولاً محور Oy تحت زاویه حقیقی 25ً و 41 درجه قابل ترسیم است که با تقریب اضافی اندازه آن بر 42 درجه انتخاب می‌گردد. محور Ox تحت زاویه 7 درجه واقع شده به اندازه طول هر خط بر روی محور Ox,Oz  برابر با 94/0  طول حقیقی و اندازه خط روی محور Oy به انداز 47% طول واقعی می‌باشد.بر روی محور Oy به اندازه 2/1 طول حقیقی و دو اندازه دیگر و برابر طول حقیقی ترسی می‌گردد که به اندازه 6% از اندازه واقعی بزرگ‌تر است.

رسم زاویه‌های 7 درجه و 42 درجه در تصویر دیمتریک:

اول خطی را رسم کرده و آن‌را به 7 قسمت مساوی تقسیم، اولین قسمت را امتداد می‌دهیم به طرف محور x و زاویه به وجود آمده از این امتداد تقریباً 7 درجه می‌باشد. و در آن سمت هفتمین قسمت از خط تقسیم شده برابر 42 درجه می‌باشد. (البته این زاویه‌ها به صورت تناسبی بوده)

نحوه ترسیم دایره در پرسپکتیو

در مرحله اول دایره را در یک مربع محیط میکنیم و در مرحله بعد مربع را رسم کرده و بعد از رسم مربع دو عمود اخراج میکنیم از چهار گوشه مربع و همچنین از تلاقی این عمودها دو نقطه به وجود می‌آید که با مرکزیت هر یک از این دو نقطه شعاعی رسم می‌گردد که با رسم این دو نیم دایره یک بیضی به وجود می‌آید که (دایره در پرسپکتیو تبدیل به بیضی می‌شود).

مایل (ابلیک):

که شامل کاوالیر ، جنرال، کابینت، پلان ابلیک، نما ابلیک که هر یک از این‌ها را با رسم شکل نشان می‌دهیم.

1-  کاوالیر: تمام اندازه‌ها حقیقی .

2-    جنرال: هر سه ضلع اندازه 3/2 یا 4/3 کوچک‌تر می‌شود.

              
کابینت: تمام اندازه‌ها نصف می‌شود.

3-  پلان ابلیک: اندازه‌ها حقیقی که به دو صورت دو زاویه 45 درجه و دیگری به صورت یک زاویه 30درجه و یک زاویه 60 درجه می‌باشد.

 

4-  نما ابلیک: خط Y 2/1 اندازه حقیقی.

چند اصطلاح:

Station Point = SP                نقطه دید

E  =(eye)                               چشم

Graund line = G L               خط زمین

Pletute Plane = PP               صفحه مجازی

Horizoh line = HL                خط افق

خط افق= خطی که آسمان را به زمین می‌دوزد.

          نکته: اگر صفحه تصویر بین شکل و ناظر باشد هر چه به ناظر نزدیکتر شود تصویر کوچک‌تر و اگر این صفحه پشت ناظر قرار گیرد تصویر بزرگ‌تر می‌گردد.
برای ترسیم یک پرسپکتیو:

1-    صفحه تصویر و خط افق و خط زمین را ترسیم میکنیم.

نکته: فاصله خط زمین و خط افق همان ارتفاع ناظر می‌باشد. H

2-  اکنون نقطه مرکز دید را (E) در جایی نزدیک به صفحه تصویر ترسیم مینمائیم. با در نظر گرفتن این موضوع که هرچه نقطه دید به تصویر نزدیکتر باشد پرسپکتیو بزرگ‌تر می‌شود و بلعکس.

3-  با توجه به زوایای دید مناسب برای دیدن یک شی زاویه‌های 60 و 30 درجه از نقطه دید ترسیم کرده تا صفحه تصویر را قطع کند از این نقطه عمودی بر خط افق رسم میکنیم تا خط افق را در نقاط VP1,VP2 قطع کند.

4-  سپس برای بدست آوردن ارتفاع یکی از اضلاع موازی مخروط را (که ضلع موازی مخروط 30درجه پیشنهاد می‌شود) را امتداد داده تا صفحه تصویر را در نقطه H قطع کند. نقطه H نیم خطی بر صفحه تصویر رسم میکند که این نیم خط را محل تقاطع نیم خط H, HB` با خط زمین (GL) نقطه صفر ما محسوب می‌گردد که این نقطه راO نامگذاری میکنیم  از نقطه O به میزان ارتفاع شکل جدا کرده و آن را H محسوب میکنیم.

اکنون برای بدست آوردن پرسپکتیو چهار ضلعی A,B,C,D به ترتیب زیر عمل میکنیم.

از نقطه E  (نقطه مرکز دید) به هر یک از رئوس A,B,C,D وصل کرد و امتداد داده  تا صفحه تصویر را در نقطه A1,B1,C1,D1 قطع کنید. از هر یک از این نقاط عمودی بر صفحه  تصویر رسم میکنیم و آنها را به ترتیب A0,B0,C0,D0 مینامیم، با در نظر گرفتن اینکه نزدیک رأس به ما نقطه A می‌باشد از Vp1 به نقطه Oوصل کرده تا خطوط A0, B0 را در نقاط A`,B` قطع نمائیم خط A`B` پرسپکتیو AB می‌باشد سپس از A` به Vp2 وصل کرده تا خط D0 را در نقطه D` قطع نماید از نقطه D` به Vp1وصل نمایم تا خط CO را در نقطه C` قطع نماید اکنون میتوانیم با وصل کردن نقاط B`,C` به یکدیگر چهارضلعی A`,B`,C`,D` را بدست آوریم.

 برای رسم ارتفاع این حجم

از Vp1 به H وصل مینمائیم وآن را امتداد می دهیم تا A0 , B0در نقاطA`B`قطع نماید ادامه ترسیم همچون مرحله پیش می‌باشد.

1-   پس از پاک نمودن خطوط اضافه ونیز خطوط ندید(برای نشان دادن خط ندید هم می‌توان از خط چین استفاده نمود)هال پس از پاک کردن خطوط ندید مکعب A`,B`,C`,D` - A",B",C",D"نمایان می‌شود.

2-   توصیه>مخروط دید را 30و60درجه ترسیم کنید.
ترسیم پرسپکتیو به گونه ای که به جای سقف کف دیده شود:

3-   همانند تمرین قبل این کار را نجام می دهیم تا جایی که ارتفاع را بدست می آوریم وبه جای اینکه از روی خط اچ ال جدا کرده و به بالا می بریم هال ادامه مراحل همانند تمرین قبل است.

پرسپکتیو1نقطه ای:

همانند قبل خطوط زمین و افق وصفحه تصویر را رسم میکنیم ولی خروط دید را 45درجه رسم میکنیم ونقطه گریز را عمودی رسم می کنیم از نقطه دید ناظر خط HL را قطع کند(Vp)بعد برای بدست آوردن ارتفاع ضلع بالایی را امتداد می دهیم تا روی خط زمین مستطیلی درست شود بعد از نقطهE  مانند حالت قبلی به نقاط مستطیلی وصل کرده و عمودی اخراج می کنیم سپس از نقطه Vp به A1 وبعد به سمت B1 وصل می کنیم به طوری که ارتفاع را درصفحه (روی خط زمین قطع کند)

سپس از نقطهVpدوباره بهA1,B1وصل می کنیم این بار از روی ارتفاع وصل می کنیم.

پرسپکتیو یک نقطه ای(شیوه دوم)

طریقه ترسیم دایره در پرسپکتیو30و60درجه:

همانند گذشته بعد از ترسیم مخروط دید وقرا دادن دایره در آن دایره را در مربعی محاط کرده به طوری که دایره بر روی وسط هر ضلع مربع با مربع نقطه تقاطعی ایجاد کند

هال از نقطه دید به هر یک از این نقطه تقاطع خطی رسم کرده و امتداد می دهیم تا به خط زمین برسد.هال از امتداد این 4خط به صورت قائم چهار گوشه دایره به دست می‌آید که همانند قبل که گفته شد دایره در پرسپکتیو به صورت بیضی نشان داده می‌شود.

نکته:برای ترسیم دایره بهتر است که دایره دورتر از نقطه دید باشد تا دایره پرسپکتیو جالب تری به تصویر کشیده شود.

طریقه ترسیم گنبد در پرسپکتیو30و60درجه:

همانند ترسیم دایره است فقط با فرق اینکه به این دایره نیز ارتفاعی داده می‌شود.

طریقه کشیدن پنجره در پرسپکتیو 30 و 60 درجه:

برای این کار همانند گذشته مخروط دید را رسم کرده، حال پلان را در آن قرار می‌دهیم که خطی از پلان موازی با 30 درجه و خطی دیگر موازی با 60 درجه همانند قبل خطوطی را از نقطه دید به تمام گوشه های اضلاع رسم کرده تا خط تصویر امتداد می‌دهیم حال از این‌ها عمودهای اخراج میکنیم مانند تمرین گذشته. از پنجره ای در پلان بود خطوط را اخراج کردیم و با امتداد این خطوط و جدا کردن ارتفاع از زمین که ارتفاع پنجره از زمین محسوب می‌شود و با کم کردن ارتفاعی از سقف کف و سقف پنجره بدست می‌آید حال پنجره را در پرسپکتیو مشاهده میکنید البته با دیدن ضخامت دیوار این پنجره یا این شکل به صورت جزابتری مشاهده می‌شود.

طریقه کشیدن قوس در پرسپکتیو 30 و 60 درجه:

برای این کار همانند گذشته مخروط دید را رسم کرده، حال پلان را در آن قرار می‌دهیم که خطی از پلان موازی با 30 درجه و خطی دیگر موازی با 60 درجه همانند قبل خطوطی را از نقطه دید به تمام گوشه های اضلاع رسم کرده تا خط تصویر امتداد می‌دهیم حال از این‌ها عمودهای اخراج میکنیم مانند تمرین گذشته. که فقط برروی قوسی که در پلان مشاهده می‌شود نقطه ای مگذاریم و آن‌را هم امتداد می‌دهیم که این نقطه در پرسپکتیو همان نقطه اوج قوس می‌باشد این کار همانند کشیدن پنجره است که ارتفاع آن تا سطح زمین و ارتفاع آن تا سقف را جدا میکنیم و از گوشه ها به نقطه اوج قوس وصل میکنیم به صورت نیم دایره حال قوس ما کامل است. ***

:::: عکس های مربوطه را از اینجا دانلود کنید :::::

۲۶
فروردين
۲۶
فروردين

گنبد سلطانیه یکی از مهم‌ترین بناهای دوره اسلامی ایلخانی ایران است که در 30کیلومتری زنجان و در میان بافت قدیم شهر سلطانیه واقع است ،این بنای تاریخی تجلی گاه هنر و معماری دوره ایلخانی است که در اواخر قرن هشتم به دستورالجایتو( سلطان محمد خدابنده ) ساخته شد.

 

" 8ضلعی ،با بیش از 54متر ارتفاع بعد از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایا صوفیه استانبول ،دومین بنای عظیم آجری به شمار می رود.مجموعه این بنا شامل خانقاه مدرسه و مسجد و صحن بزرگی بوده که اکنون تنها فضای گنبد خانه و مقبره الجایتوبافی مانده است .
دیوار این قلعه طوری بود که بر سر آن چهار سوار پهلوی یکدیگر می توانستند راه بروند، اصل قلعه بشکل مربع بوده‌است و طول هر ضلع آن ۵۰۰ گز بود و یک دروازه با شانزده برج داشت.
سرتاسر داخل این گنبد پوشیده از کتیبه های مختلفی است که با رنگ روی گچ ترسیم شده است و در سراسر گنبد ،آیات قرآن و احادیث پیامبر (ص)و کلمات قصار حضرت علی (ع)دیده
می‌شود و کل بنا از اجر کاری ،کاشی کاری و معماری منحصر به فردی برخوردار است.
دشت سلطانیه به علت ویژگی چمن طبیعی آن که در میان دو رشته کوه شمالی (رشته کوههای قافلانکوه و رشته کوههای جنوبی دامنه های زاگرس)محصور شده است از دیر باز مورد توجه همه کسانی بوده که از این منطقه عبور می
کرده‌اند .
چمن سلطانیه با وسعت حدود 35 کیلومتر مربع درقسمت جنوب این دشت قرار گرفته است و از طریق شواهد باستان شناسی به صراحت می توان گفت که دشت سلطانیه حداقل از هزاره پنجم قمری مورد توجه اقوام یوده است
در سال 710 ه.ق کار ساختمانی شهر سلطانیه پایان گرفت و این شهر پس از تبریز بزرگ‌ترین شهر ایلخانان گردید. اما با مرگ اولجایتو به سال 716 ه.ق تمامی افرادی که به سلطانیه کوچ داده‌شده‌بودند،‌آن‌جا را ترک گفتند. پس از آن در حملة تیمور به سال 786 ه.ق بسیاری از ابنیة شهر نابود شد و با به حکومت‌رسیدن میرانشاه پسر تیمور،‌ به دستور وی بسیاری از آثار و ابنیه سلطانیه خراب شد.
در دورة صفویه با آن‌که از اهمیت پیشین شهر کاسته شده‌بود، باز یکی از منزل‌گاه‌های مهم میان راه تبریز و ییلاق پادشاهان این سلسله به شمار می آمد. در این زمان جهانگردانی چون اولئاریوس، شاردن،‌ تاورنیه‌ و ... از این شهر دیدن کرده و توصیفاتی از آن ارایه داده‌اند. تاورنیه در سفرنامة خود دربارة شهر چنین می‌نویسد: «سلطانیه قریه‌ای است که نیم لیو دورتر از جاده بزرگ واقع شده و نزدیک کوهی است. سابقاً مساجد قشنگ داشته و آن‌چه از آن باقی مانده دلالت بر آن‌چه خراب‌شده می‌کند، فقط مخروبة آن‌ها باقی است که به مرور ایام معدوم می‌شوند». اما مقبرة ملاحسن کاشی - یکی از آثار باقیمانده در این شهر – از ابنیة این دوره است که در اواخر قرن دهم ه. ق ( حدود سال 973 ه. ق) ساخته‌شده‌است. برخی صاحب مزار را از علمای حکمت الهی در زمان شاه اسماعیل صفوی می‌دانند و برخی وی را هم‌عصر سلطان محمد خدابنده دانسته‌اند که مسجد و مدرسه‌ای در شهر داشته‌است‌.
در اوایل سلطنت قاجار، سلطانیه از سویی بر اثر جنگ‌های ایران و روس و از سویی دیگر به علت اقدامات فتحعلی‌شاه در تخریب بناها بار دیگر دچار صدمات فراوانی شد ؛ ضمن آن‌که زلزلة شدید سال 1290 ه.ق موجب تخریب آثار باقیمانده گردید و بر اثر آن مسجد جامع که بر اساس روایات سیاحان پس از گنبد سلطانیه بلندترین ساختمان شهر بود به کلی ویران شد.
شهر فعلی سلطانیه که تقریباً در 30 کیلومتری زنجان قرار گرفته، شهر کوچکی با چند خیابان اصلی و فرعی می‌باشد و فقر اقتصادی در سیمای شهر و بالخص بافت مسکونی آن به چشم می خورد. در حال حاضر شهر دارای سه مجموعه تاریخی گنبد سلطانیه و آثار ارگ قدیم، مجموعة‌چلبی‌اوغلو و مقبرة ملاحسن کاشی است که از جمله معدود امکانات جذب سرمایه برای این شهر نسبتاً فقیر به شمار می‌آیند.

۲۶
فروردين

در تاریخ معماری 2 ویلا هستند که جزه سرآمدان و مشهور ترین نمونه های کاری در تاریخ معماری مدرن هستند پس از ساختن ویلاهایی از جنس ویلاهای پلادیویی که متاسفانه هنوز ما داریم از همین نوع ویلاها در شمال کشورمان می سازیم در تاریخ معماری مدرن 2 ویلای شاخص هستند که در واقع باید این دو ویلا را نقطه تمایز و برتری تاریخ معماری مدرن از گذشته خود دانست ویلاهایی که نگرشهایی از جامعه آن روز خود را در لایه های پسین خود دارند و به شدت گرزیان از دیروز خود بودند و کاملا استوار  با نگاهی رو به  آینده   در شرایط اجتماعی تولدشان  در سر تاسر جهان از مدارس  معماری مترقی در کشورهای تراز اول تا مدارس معماری در کشورهای در حال توسعه   دانشجویان معماری بی آنکه خود بدانند جشن می گیرند .


این دو ویلای تا ثیر گذار عبارتند از :

ویلا ساوای –  کار: به قول چارلزجنکس لوکوربوزیه دست نیافتنی 

ویلای کافمن( آبشار ) – کار  فرانک لوید رایت

هر دوی این ویلاها متعلق به معماری مدرن هستند و اولی  در فرانسه متولد شد و دومی در ایالات متحده

اولی در لایه های خود اندیشه های مغرورانه و مغرضانه ای را داشت و دومی اندیشه هایی کارکردی و متواضعانه و خالص اولی خود را انتزاعی و جدا از طبیعت  و دومی خود را جزئی از طبیعت می پنداشت .از نقطه نظر فرم در تاریخ معماری و از تباط زمین و زمین مدار بودن آن می توان 3 دسته  را   برشمرد

-فرم روی  

- فرم در بالای

- فرم بر آمده از زمین – form from ground

مسئله فرم روی زمین به معماری  کلایسک  باز میگردد و مسئله فرم بر بالای زمین را می‌توان در موضوع مورد بحث امروز ما در ویلای ساوای آقای لوکوربوزیه را نقطه آغاز بر این رویه و نگرش دانست و حالت سوم فرم بر آمده از زمین  ; پیتر آیزنمن  را باید نقطه آغاز این نگاه دانست  .

خوب با پرداختن اجمالی به این دو پروزه ما اصلا قصد نقد این دو پروزه را باهم نداشتیم ولی این طور مینمایاند که این موضوع می تواند موضوعی جذاب باشد تا این دو ویلا را باهم مقایسه نمود  البته نباید زمان و جامعه ای که این دو پروزه مطرح می‌شود را  فراموش کرد

 .

داستانی  که شاید کمتر در رابطه با خانه کافمن آقای رایت مطرح شده است بر می گرد به مقاله  جنجالی فرانک لوید رایت در سال  1946   در  مجله آرشیتکچرال فروم در مورد مشکلاتی که او با مهندسان سازه شرکت فولاد امریکا در باره محکوم کردن  طرح سازه خانه آبشار  وی داشت . نوشت "  من این جعبه را دوست خواهم داشت  این نامه را در زیر پایه ساختمان هنگامی که ساخته می‌شود بگذار  تا پس از دو هزار سال هنگامی که مردم ببینند این خانه هنوز پا برجاست بیاموزند که این مهندسان چقدر کم خردند "

مهندس سازه زاروسلاو جوزف با ارسال یک نامه جسورانه به مقاله رایت این گونه پاسخ داد

" من  شما را  بعنوان یک مهندس برجسته تحسین می کنم هر چند که شما  اشاره کردید این مهندسان بسیار کم خرد هستند ممکن است حق با شما باشد چرا که مهندسان در شیوه‌های طراحی خود به ندرت از قوانین جاودانی طبیعت استفاده میکنند ... بیشتر مهندسان فقط تیر و ستون را می شناسند  و هر انحرافی از اصول مورد استفاده و چار چوبهای ذهنی بعنوان امری غیر طبیعی  یا نوعی دیوانگی و یا خطر تلقی می‌شود " .

 

۲۶
فروردين

بنای تاریخی مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو می‌باشد که به دستور جهانشاه که شهر تبریز را پایـتخت خود قرار داده بود و به ســــرکــــاری عزالدین قاپوچـی بنا گردیــده و با استنــــاد به کتــیبه برجسته ســـر درب به سال 870 ه.ق ساختمان آن به اتمام رسیده است.

سلــطنت جهــانشاه از سال 839 ه.ق آغـاز و تا 872 ه.ق ادامـه داشت که وی به دست اوزون حسن از طایفه آق قویونلو کشته شد و بساط اقتدار حـکومتی وی که از آسیای صغیر تا خلیج فارس و هــرات و ماوراالنهر گــسترده شده بـود برچیده شد.بنای اصـلی در مقام مـسجد مقـــبره، دارای صحـن وســیعی بـوده کــه در آن مجـــموعه ای از ســـاختمان ها از جمــله مدرســه و حمام و خــانقاه و کتابــخانه و... ساخته شده بود که متأسفانه آثاری از آنها به جا نمانده است.

خصوصیت بارز و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ویژه تلفیــقی و اعـــجاب انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق و تلفیق آجر و کاشی ، اجرای نقوش پرکار و در حد اعجاز آن می‌باشد، که زینت بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده است. در متن کتیبه برجسته سر درب باشکوه و پر نقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت الله بن محمد البواب ، خطاط و احتمالا" طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده،درج شده است.

چنین تصور می‌شود که ساختمان مسجد کبود به مثابه یادمان از پیروزی های جهانشاه برپا گردیده است به طوری که در این خصوص می توان به سوره «فتح» که بصورت کامل و به شکل برجسته ، زینت بخش دور تا دور بالای شبستان بزرگ می‌باشد اشاره نمود. نام جهانشاه در کتیبه بالای درب ورودی نقش بسته که قبلا" روکش طلایی داشته است.

مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است، در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون :

 کردار بیار و گرد گفتار مگرد             چون کرده شود ، کار بگوید که که کرد


 

شبستان بزرگ را از سه طرف رواق ها در بر گرفته و بر بالای آن گنبد دو پوشی به قطر تقریبی 17 متر قرارگرفته است. شبستان کوچک که در حکم مکانی خصوصی و مقبره سلطنتی در نظر گرفته شده بود ، در سمت جنوب بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر ازاره بندی شده بود که آیات قرآنی به خط زیبای ثلث و به صورت برجسته زینت بخش قسمت فوقانی سنگ ها است.

کاشیکاری آن صرفا" به رنگ لاجوردی و عمدتا" از قطعات شش ضلعی کار شده بود و تمام سطح سقف آن زرنگار ( نقاشی با آب طلا) و کف شبستان ها به احتمال قوی مرمرین بوده است. نقش و نگار نقاشی معرق مسجد شامل گره بندی های هندسی، گل و بوته اسلیمی و ختایی و کتیبه های مختلف که مجموعا" حکایت از زیبایی خارق العاده ای داشته است.

آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب بوده است. زلزله مهیب سال 1193 ه.ق باعث ویرانی شهر تبریز و کشته شدن عده زیادی از مردم آن گشته و از مسجد کبود بجز سر درب و چندین جرز پایه بر جا نمی گذارد و در فاصله بین سال‌های پس از زلزله تا شروع مرمت، درب ورودی اصلی و قطعات مرمرین و ... به تاراج می‌رود.

 

مسجد کبود در سال 1310 ه.ش در فهرست آثاری ملی به ثبت رسید و بیشترین مرمت آن تا سال 1343 انجام پذیرفته و در فاصله سال‌های 54_1352 بازسازی

گنبدهای بالای شبستان ها به همت مرحوم اسماعیل دیباج و دفتر فنی حفاظت آثار باستانی و به دست توانای معمار شهیر و فقید آذربایجان، استاد رضا معماران جامه عــمل پوشید. اینک کار محوطه سازی و باز یافت نقس و نگار کتیبه های داخل مسجد در دست اجرا است.

برای اطلاعت بیشتر به سایتWWW.Memaran.irمراجعه نمایید

۲۶
فروردين

معماری اسلام که به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود

1-

سرزمین حجاز

شبه جزیره عربستان

مصر

2-

ترکیه

سوریه

لبنان و ...

3-

مراکش

اسپانیا:شهر های غز ناله(گرانادا)کاخ الحمراء

تونس

4-

ایران

افغانستان

پاکستان

هند

تاکستان

نکته:         تزئینات= آهود       سازه= نیارش

ویژگی ها اصلی معماری ایران

1-مردم واری(مقیاس آنها اندازه مردم بود)

2-خود بسندگی(استفاده از مصالح دسترس)

3-پرهیز از بیهودگی

4-نیارش

5-محرمیت

سبک ها معماری ایران

1-سبک پارسی:مادها و هخامنشی

2-سبک پارتی:اشکانیان و ساسانیان

3-سبک خراسانی:پایان ساسانی تا قرن 4 هجری

4-سبک رازی:4-7 هجری

5-سبک آذری:7-10 هجری(ایلخانان ،اق قویونلو و صفویه)

6-سبک اصفهانی:صفویه تا اواخر قاجار

بیشتر بدانید: موزه ایران باستان برگرفته از طاق بستان

پله ها کنگره ای برگرفته از هخامنشی

2700سال قبل اورار تو(سبک پارسی):

1-معابد ستوندار

2-کلاوه (ساختمانی که زیر آن خالی بوده و بالای آن حفره ای برای زندگی پایین هم محل نگهداری اهشام)

سیستم سازه ای:

سیستم قابی:از دو ستون و بک تیر ساخته می‌شود

سیستم تاق:سقف به صرورت تاقی است

استودان:محل نگهدای استخوان

پارسی:پاسار گاد از اورارتوها-معابد،ستوندار وکلاوه  یاد گرفتند

اسفنکس:حیوانات با سر انسان در تخت جمشید مانده از قوم پارسی

۲۶
فروردين

اسیب شنا سی

آسیب های وارد شده بر ساختمان

شناسای عوامل آسیب

عوامل آسیب

انسان

حوادث(جنگ)انقلاب

نگهداری نا مناسب

اجرای نا مناسب

استفاده از مصالح نام مناسب

زندگی صنعتی

طبیعی

باد و برف

سیل

باد

زلزله

رانش

میکرو وار گانیت ها عوامل بیو لوژیک

ریشه گیاهان

تعریف :

خرابی وضعیتی است که در آن یک ساختار بخشی یا تمام ضریب توان خیش را از دست بدهد و ضعیتی که با ترک خرد ن نمایان می‌شود.

فرسایش وضعیتی است که در آن مصالح دچار دگر گونی گسسته(فیزیکی شیمیایی)و کارایی خود را از دست بدهد وضعیتی که با تغییر رنگ مصالح و کاهش استقامت و تخلخل مواد و مصالح می گردد

سازه عنصری که کنش ها را تبد یل به تنش کرده و مقاومت ساختمان را فرا هم می آورد.

هیردو پروفیلی به  هوادگی که قابلیت انتقال با جذب آب را داشته باشد هیدروفیل می گویند مانند:سنگ ها بتن-شیشه-اندود-فلزات



الیاف FTP مانند کمر بندی ساختمان را نگه میدارند و ساختمان را در برابر زلزله مقامم میکند مانند زلزله سال 1995 ترکبه که این الیاف مانع خراب شدن مسجدی در ترکبه شد


انواع رطوبت

صعودی:منشاد آن  از زمین ناشی از آبهای زیر زمینی ،فاضلاب

2-نزولی:منشا آن از بلا ست   باران

۲۶
فروردين

در اراضی شمال دهکده بیستون، زیر دست جاده آسفالته همدان کرمانشاه ، بقعه باقربن موسی الکاظم (ع) قرار دارد. این بنا به ابعاد 452 و پهنای 424 سانتی متر است و در حال حاضر فضاهای این بنا که به طریق نه چندان سیمان اندود خوبی شده ، جوابگوی زوار ای مرقد نیست .

۲۶
فروردين

تقسیمات کشور در دوره های مختلف

پایتخت های قدیم ایران

در دوره هخامنشی چهار پایتخت داشتند اول شهر پازارگاد در فارس در دوره کورش_محل قبر کورش دوم استخرپایتخت جمشد یا پرسپلیس از بنا های داریوش سوم که  در زمان او پرسپلیس نامیده میشد_سوم شهر شوش پایتخت تابستانی چهارم شهر قدیم اکباتان یا همدان یا هگمتانه که مقبره استرملکه سابق هخامنشی است.

پایتخا های مهم دیگر

شهر عظیم هکاتم پیلوس یا صد دروازه در دامغان حالیه پایتخت اشکانیان بود خلفای شهر کوفه و معاویه دمشق و بنی عباس بغداد و طاهریان نیشابو،وصفاریان اسمعیل سفوی اردبیل و شاه عباس شهر اصفهان وشاه طهماسب شهر قزوین و نادر شاه شهر مشهد ،کریم خان زند شهر شیراز و در آخر قاجاریه تهران را پایتخت قرار دارد.

تقسیمات کشور در دوره های مختلف

در دوره هخامنشی:داریوش اول کشور ایران را به 30قسمت که هر قسمت آن حاکم آن‌را شهربان بود میگفتند.

سلوکیدهاکچهار استان بزرگ تقسیم کرده بودند اول استان خارسان و کرمان دوم استان غرب شمال عراق و بین النهرین سوم استان شمال ارمنستان و آذر بایاجان چهارم استان جنوب شامل فارس و خوزستان و هراستان مرکب از چهد شهر بود که حاکم آن‌را شهریک مینامیدند و حاکم سرحدی  رامرزبان می گفتند.

در دوره مغول:تقسیمات شهر ستانه 20بخش بود1-عراق عرب2-عراق عجم3-آذربایجان4-اران ومغان5-شیروان6-گرجستان7-ملک روم8-ارمن9-دیاربکر10-کردستان11-خوزستان12-فارس13-شبانکار14-کرمان ومکران15-میان کرمان و سیستان16-قهستان ونیمروز17-خراسان18-مازندارن19-قومس و جرجان 20-گیلان

برگرفته شده از کتاب برخورد اندیشه ها

چاپ:چاپخانه بانک بازرگانی ایرن

چاپ اول سال1346

۲۶
فروردين

بزرگ ترین بنای تاریخی  کشف شده سال 1346

هرم شولورلا در مکزیک است پایه های این بنا مساحتی بیش از 15/98هکتار از زمین را فرا گرفته حجم کلی آن بالغ بر 3/28میلیون متر مکعب است

برگرفته شده از کتاب برخورد اندیشه ها

چاپ:چاپخانه بانک بازرگانی ایرن

چاپ اول سال1346

۲۶
فروردين

1.      هتل هیلتون20طبقه

2.      بانک کار20طبقه

3.      شرکت ملی نفت ایران17طبقه

4.      پلاسکو القانیان17طبقه

5.      اخوان 15طبقه

6.      آلومینیوم القانیان14طبقه

7.      مهندس برزو که 12طبقه

8.     سپهبد کیا 12 طبقه

۲۶
فروردين

به ندرت دانشجویی یافت میشود که بتواند به روشنی معماری را تعریف کند. تعریف معماری در فرهنگ لغت عبارت است از: هنر و علم طراحی و بنای ساختمانها.
معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهایی هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. این مهارتها در ترکیب با هم عناصر زیباییشناسی نامیده میشوند. اصول زیباییشناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت. این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند. به بیان بهتر، اصول زیباییشناسی به اضافه جنبههای ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک میکند.
موضوع معماری درباره فضاست. تعاریف مختلفی که تاکنون از معماری ارائه شده است، اغلب به گونه‌ای بر اهمیت فضا در معماری تاکید می‌کنند، بطوری‌که وجه مشترک بسیاری از این تعاریف، در تعریف معماری به عنوان فن سازماندهی فضا است. به عبارت دیگر موضوع اصلی معماری این است که چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روشهای مختلف، به نحوی خلاق سازماندهی کنیم. از دیدگاه اگوست پره(Auguste Perret) ، معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان می‌شود. ادوارد میلر اپژوکوم (Edvard Miller Upjokom) نیز معماری را هنر ساختن و هدف کلی آن را محصور کردن فضا برای استفاده بشر تعریف می‌کند. به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نیز معماری هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.

۲۶
فروردين

 (نوشتار اول) هدف و ماهیت معماری

- فضا سر منزلی است که معماری به سوی آن حرکت می‌کند.(1)
1- سر دنیس لادسن،مجله معمار،شماره 2،پاییز 77

1- معماری چیست ؟ (رابطه بین معمار و اثر و تاثیر پذیری و تاثیر گذاری را در این ارتباط توضیح دهید .)
2- رابطه بین انسان ، طبیعت ، معماری را توضیح دهید و در این خصوص مثالهایی را طرح نمایید .
3- ضمن توضیح موضوع نماد گرایی و عملکردگرایی به مبحث تعامل و یا ارشدیت هر کدام بپردازید .
4- نقش سنت را در معماری اسلامی تو ضیح دهید .

۲۶
فروردين

ویلیام موریس (William Morris):

معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

تین لویی بوله (Etienne-Louis Boullee):

معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور میکردند، میساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.

لویی کان (Louis Kahn):

. . . معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام میدهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه میکند . . . روحی که سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد نمیشناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد.

۲۶
فروردين

ـ معیار و محک ارزش گذاری آثار معماری چیست به این معنی که وقتی صحبت از معماری «خوب» به میان می آید منظور چه نوع از معماری است؟

2 ـ معماری خوب چیست؟ یعنی در واقع معیار و محک سنجشگری در حوزه ی معماری چیست؟

با پاسخ به این پرسش می توان ابزار و دستمایه ی نقد را برای مطالعه بناهای معماری فرا چنگ آوریم؛ ابزاری که به عنوان معیار ارزش داوری آثار معماری به ما این امکان را می‌دهد که درجه ی موفقیت یک اثر معماری را معین کنیم و مرز میان معماری خوب و معماری بد را تعیین کنیم.

     با عطف به توضیحی که در قسمت قبل درباره ی علت غایی بنای معماری آمد، به راحتی می توان نتیجه گرفت که معیار و محک ارزش داوری و سنجشگری یک بنای معماری میزان پاسخگویی آن به نیازهای بوجودآورنده اش می‌باشد. به زبان ساده تر هرچه این بنا در برآوردن نیازهایی که برای رفع آنها ساخته شده، توانایی بیشتری داشته باشد، بنای موفق تری است. با این توضیح به راحتی این نتیجه حاصل می‌شود که در نقد هر بنا باید از این منظر به آن نگریست که این بنا تا چه حد در انجام رسالت خویش یعنی برآوردن نیازهای انسانی، قرین موفقیت بوده است؛ بنابراین این دو فاکتور یعنی نیازهای انسانی و پاسخگویی به آن نیازها دستمایه ای می شوند برای منتقد معماری جهت نقد آثار معماری و طراح معماری جهت خلق بناهای خوب.

   جان کلام اینکه با توجه به فضای تصویر شده از ایران کنونی و ضعف های عمیقی که در حوزه ی علوم انسانی

 ـ که تغذیه کننده رشته هایی مانند رشته های معماری هستند و بر آورده کننده ی نیازهای این رشته ها به داده ها و اطلاعات انسانی علمی ـ وجود دارد هم در عرصه ی طراحی و هم در عرصه ی نقد با مشکلات فراوانی مواجه هستیم که واقعاً هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، کار معماری را مشکل ساخته است.

مهندس مهدی ده ده جانی

۲۶
فروردين

غایت و هدف همه مجاهدت‌های هنری بیرون کشیدن و استخلاص ماهیت و سرشت معنوی فرم و رنگ و آزادی ان‌ها از زندان دنیای مادی است.از چنین ارزو و سودایی است که هنر غیر مادی نشأت میگیرد.دنیایی که امروز دران زندگی میکنیم,به دنیای انسان در سال‌های گذشته,شباهتی ندارد.دنیای ما با ابداع و خلاقیت شکل گرفته است.ما بناهائی میسازیم که محتوای ان‌ها در عملکرد ان‌ها نهفته است;در عین حال بناها سمبول افکار و عقاید نیستند;بلکه تجسم افکاری هدف دار رنگ‌ها روح دارند و زنده‌اند,رنگ‌ها کلمه‌اند و همچون کلمات سخن میگویند:از نهان سبز جنگل‌ها,از راز ابی اسمان و دریاها,از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی سفید برف;بلی رنگ‌ها از روح ادمی و دنیای پر رمز و راز انسان سخن میگویند و رنگهایی که انسانها بدان می پوشند و می نگارند و نقش میزنند نیز حکایت از گوشه ای دیگر از درون ایشان دارد.

رنگ زندگی است زیرا جهان بدون رنگ برایمان مرده جلوه میکند,رنگ‌ها ایده اغازین و ثمره نور اصلی بدون رنگ هستند و مقابل ان‌ها تاریکی بدون رنگ است.نور اولین پدیده در جهان است از طریق رنگ‌ها روح و طبیعت زنده جهان را برایمان اشکار می‌سازد. 

همچنین کلمه و اوای ان,شکل و رنگ اش,رگه های اصلی از ذات فوق طبیعی است که ما تصویری اندک از ان داریم.همان طور که صدا,رنگ جلا به لفظ می بخشد,همینطور هم رنگ بطور طبیعی به فرم شکل خاصی می‌دهد.ماهیت اصلی رنگ طنینی از تصورات خیالی است و در این حالت رنگ موسیقی است.زمانی که اندیشه مفهوم, قاعده مندی,لمس رنگ و طلسم ان,شکسته است انگاه در دستان خود جز جسم بی روح چیز دیگری نداریم.رنگ های نارنجی و ابی,رنگ های مکمل هستند و مخلوط این رنگ‌ها,رنگ خاکستری به وجود می اورد.وقتی ناظر در این مکان قرار میگیرد,نورهای متفاوتی دریافت خواهد کرد که این نورها متناوبآ با نارنجی و ابی است و دیوارها این رنگ‌ها را با زوایای دائمآ متغیر انعکاس می‌دهد.این تاثیر متقابل احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد. 

رنگ‌ها نیروها و انرژی های درخشنده ای هستند که چه اگاه و چه ناخود اگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت.هنرمندانی که شیشه های رنگین خلق می‌کنند از رنگ برای خلق چنان محیطی معنوی و اسرار امیز استفاده می‌کردند که اندیشه های پرستش کنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمی اورند.اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصری بلکه از جنبه های روان شناسی و روان شناختی نیز باید بررسی شوند.

سطوح رنگ باید شکل,وسعت و حدود خود را از خود رنگ و نوسان شدت ان (رنگ)کسب کند نه اینکه با خطوط از پیش معین شده باشد. 

همچنین,شکل ها نیز دارای خصوصیت گویا ومعنی دار نظام زیباشناختی خود هستند.در طراحی,این کیفیت های معنی دار شکل و رنگ می بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند,یعنی شکل و رنگ در معنی دار بودن و مفهوم خود یکدیگر را تایید و اثبات نمایند.سه شکل اصلی مربع,مثلث و دایره نیز مانند سه رنگ اصلی قرمز,زرد و ابی دارای خصوصیات مفهومی و بیانی مشخص هستند.

مربع,نمایانگر ماده,وزن و حدود مشخص است وحسی از کشش و امتداد و تجربه حرکت را القاء میکند.مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد.

مثلث با زوایای حاد و تند,تاثیر ستیزه جویی,پرخاش و تهاجم را ایجاد میکند.مثلث سمبل تفکر است و حالت وخصوصیت بی وزن ان با زرد روشن هماهنگی دارد.

دایره بر عکس مربع,احساسات را ملایم و معتدل میکندو حس ارامش و حرکت ارام و اهسته را القاء مینماید.دایره سمبل روح است که در درون خود همواره در حال حرکت است.

۲۶
فروردين

چکیده

فضا در معماری برگرفته از مجلات معماری را هنر ساختن فضا معرفی می‌کند. از فضا به عنوان بحث اصلی معماری:” فضا بغرنج‌ترین جنبه معماری و لکن عصاره آن است و سرمنزلی است که معماری باید به سوی آن حرکت کند “ . مهم‌ترین ویژگی معماری مدرن پس از به ارمغان آوردن آهن و شیشه و تحولات سخت افزاری – به یمن شیوه‌های تازه بصری که امپرسیونیست ها و کوبیست ها منادی آن بودند – کشف جدید از مفهوم فضاست  عنوان کیفیتی مثبت در کنار مثلث ویتریوویوس قوام تازهای را از معماری مدرن


در مباحث مربوط به معماری غالباً فضا به عنوان جسمی سیال و اثیری تعریف شده است که مثل چیزی شبیه ژله در هر ظرفی شکل میگیرد.بر اساس این دیدگاه فضا هویت ثابتی نداشته و هستی آن وابسته به توده ای است که آن را احاطه کرده است.شاید به همین دلیل باشد که تاکنون هیچ تعریف دقیقی از فضا ارایه نشده است.

در عین حال چیزی که از این بحث ها استنباط می‌شود آن است که معماری دست کم از دو پدیده ی متفاوت شکل می‌گیرد:

۱) جا بجایی فیزیکی ماده در فضا

۲) حضور انسان

تغییر شکل و تحول در معماری همواره وابسته به تغییراتی در شرایط و خصوصیات هر یک از دو عامل فوق می‌باشد.

اینطور می‌توان گفت که هر اثر معماری روایت تازه‌ای از فضاست .همان طور که هر رمان روایت تازه‌ای از   زندگی و هر شعر روایت تازه‌ای از عشق است.کاری که معماری به واسطه‌ی یک سطح مادی انجام می‌دهد گزینش بخشی از فضای وجودی بیکران و تعریف مجدد آن است.فضا چیزی است که وجود دارد و معماری تنها آن‌را در یک شیوه‌ی استعاری بیان می‌کند.این تعریف مجدد همواره تکرار می‌شود و تاریخ معماری را می‌سازد.

فضا چیزی نیست که بتوان آن‌را تسخیر کرد .فضا فرار است و هر گاه بخواهی آن‌را به چنگ آوری در می‌رود . فضا را باید به حال خود رها کرد .معماری هیچ گاه در پی تسخیر فضا نبوده است  بلکه همواره آزادی فضا مورد نظر معماران بوده است.

فضای بیکران وجود با حواس انسانی قابل درک نیست .معماران برای درک آن مجبور به استفاده از توده ای مادی هستند که قسمتی از فضا را جدا کرده و آن را در اختیار حواس انسانی قرار دهند .اما این جدایی باعث قطع ارتباط با فضای اصلی و بنیادی شده و ارتباط با آن میسر نخواهد شد. بنا بر این سعی در ارتباط  مجدد این دو می‌کنند به طوری که  در سراسر تاریخ معماری شاهد تلاش بی وقفه برای پیوند هر چه بیشتر دو بخش تفکیک شده‌ی درون و بیرون هستیم .

بدینترتیب در تعریف فضا با دو مفهوم پایه‌ای سروکار داریم: فضا و عناصر تعریف فضا، به عنوان مثال اگر جعبه‌ای را در نظر بگیریم، حجم خالی درون آن، فضا و دیواره‌های جعبه، عناصر تعریفکننده فضا محسوب می‌شوند. فضا قابل لمس نیست، ولی عناصر تعریفکننده و محدودکننده آن قابل لمس، اندازهگیری، معرفی و ترکیب با یکدیگر هستند. در حقیقت فضا از طریق عناصر محدودکننده آن قابل شناسایی است و کیفیت و شخصیت آن تابع عناصر متشکله آن و چگونگی ارتباط و نظم حاکم بین این عناصر میباشد. به بیان دیگر، فرم، کیفیت و نحوه ارتباط عناصر تعریفکننده فضاست که شخصیت یک فضا را می‌سازد و به آن شکل، بعد و مقیاس می‌بخشد و برای ما قابل درک می‌کند.

عناصر هندسی تشکیلدهنده فرم یعنی نقطه، خط، صفحه و حجم میدر مقیاس معماری، این عناصر به ستون کفها، دیوارها و سقفها تبدیل پیشوند. بدینترتیب، فضای داخلی معماری به وسیله محدوده‌ای که دارای عناصر افقی نظیر کف و سقف و عناصر عمودی نظیر ستونها و دیوار‌ها می‌باشد، مشخص می‌گردد. به بیان دیگر، ستونها، کفها، دیوارها و سقفها عناصر تعریفکننده فضای معماری هستند که در کنار یکدیگر قرار میگیرند و با هم ترکیب میشوند تا به بنا شکل دهند، حدود مرز فیزیکی بنا را مشخص و درون و بیرون آن را از یکدیگر جدا کنند و مرزهای فضای داخلی بنا را مشخص و آن را از فضاهای داخلی اطراف و فضای خارج آن متمایز سازند. «چارلز مور»، معمار آمریکایی، در این خصوص می‌گوید: «وقتی از یک کف و یک سقف و چهار دیوار، یک اطاق ساخته می‌شود، در کنار این شش عنصر، عنصر هفتمی هم وجود دارد که فضا است و این عنصر اثری بیش از عناصر فیزیکی دارد که فضا توسط آنان ساخته شده است.» روی این اصل، فضای معماری با ترکیب مناسب دیوارها، ستونها، کفها و سقفها به هویت و کیفیت مورد نظر دست مییابد و محیطی مأنوس، مفید و قابل استفاده، زیبا و خوشآیند، و امن و مستحکم برای انجام کلیه فعالیتهای زندگی در شرایط مختلف، فراهم می‌کند آورد. ، کف و سقف فرم و طرح اصلی فضاهای داخلی آن .