معماری

معماری

معماری

معماری

معماری

معماری یعنی خلق و سازماندهی فضاها، فضاهایی که ممکن است هرکدام القا کننده حالتی خاص در مخاطب خود باشند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
رسپینا را بر روی آندروید دنبال کنید

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۰ ثبت شده است

۲۳
ارديبهشت

زبان معیار:

مطالعه کاربرد های گوناگون زبان زنده و گویای فارسی تفاوت‌هایی در حوزه های آوایی و قاموسی (فرهنگ لغت)مشاهده می‌کنیم که غالباً جلوه تنوع لهجه ای و بازتاب و مراتب فرهنگی و اجتماعی است  از این گونه‌های زبانی ان را که به قلمروهای و فراگیر اختصاص دارد و در میان همه فارسی زبانان تحصیل کرده مشترک است زبان معیار می‌نامیم.

این زبان در جامعه و در مقیاس ملی دارای بالاترین جایگاه است.

ویژگی‌های زبان معیار:

1-در مدارس تدریس می‌شود.

2-در رسانه‌های خبری به کار می‌رود.

3-عناصران در دستور زبان و فرهنگ‌ها توصیف و تعریف می‌شود.

عوامل اغتشاش در زبان معیار:

1-ورود عناصر زبانی متروک و منسوخ(تلفظ،شجاعت به جای شجاعت).

2-سره نویس و عربی زدایی.

3-گر ته برداری از زبان بیگانه که معمولاً از راه ترجمه‌های تلفظ به لفظ و ناشیانه وارد می‌شود.(به عنوان مثال:استفاده از ملاقات داشتن به جای ملاقات کردن).

4-کاربرد عناصر زبان محلی(رنگ قومی و محلی).

5-عربی گرایی متکلفانه.

6-ورود عناصر زبان صنفی.

۱۹
ارديبهشت

(پایان نامه)نویسی

درست نویسی واژگان

۱۹
ارديبهشت

یادداشت برداشتن:

پژوهنده در هنگام مطالعه در کتاب‌های شناسایی شده به مطالبی بر می‌خورد که به نحوی با موضوع مورد بحث ارتباط پیدامیکند ممکن است به اصل موضوع یا شاخه‌های فرعی آن مربوط باشد.

طبقه بندی مطالب و تهیه دست نوشته:

در ضمن تهیه یادداشت‌ها باید روابط میان آنهارا بررسی کرد و با توجه به همین روابط به طبقه بندی آن‌ها پرداخت در دست نوشته اولیه مطالب مربوط به هر قسمت را به حال ترتیبی که به ذهن او در میایند درج یا وارد می‌کند و بعداً موارد زاید را حذف می‌کند و نکته‌های لازم را بر آن می‌افزاید و گاه مواردی را پس و پیش می‌کنند.

موضوع زبان نوشته:

انواع زبان:

زبان کار آمد تر ین و کامل‌ترین ابزار پیام رسانی است.  پیام رسانی نقش اصلی زبان است.

علاوه بر پیام رسانی نقش‌های دیگری هم پیدا کرده که عمده‌ترین آن‌ها بیان عواطف و زیبایی آفرینی یا هنر است.

گونه‌های کاربرد زبان:

گونه‌های کاربردی زبان به اقتضاء

1-نقش‌هایی که برای آن مد نظر داریم

2-مراتب اجتماعی فرهنگی کاربر

3-جا و مورد کاربرد پدید می‌آید.

تقسیم بندی زبان،به اعتبار درجات فرهنگی:

الف-زبان نوشتار: خود شامل زبان ادبی و زبان رسمی است.

ب-زبان گفتار:تقسیم بندی زبان به اعتبار وجوه اشتراک

1-زبان عادی:

زبانی است که برای برآوردن نیازهای روز مره زندگی به کار می‌رود زبان در این سطح پیچیدگی و فرهیختگی ندارد.

2-زبان علمی:

زبانی است شفاف با تعبیه‌های مستقیم و دارای ساخت منطقی و نظم و آراستگی

ویژگی‌های زبان علمی:

1-الفاظ به معنای حقیقی یا آن معانی مجازی و کنایی به کار می‌رود که مشهورند.

2-از مترادفات استفاده نمی‌شود.

3-مفاهیم و اصطلاحات مصادیق های شخصی دارند.

4-زبان علمی ما را مستقیم به مدلول رهنمون می‌شود

زبان ادبی:

این زبان به ویژه زبان شعر زبانی است دارای نشاط‌های تصویری.

ویژگی‌های این زبان:

الف:در ادبیات با نقش زیبایی آفرینی زبان سرو کار داریم و زیبایی واقعی هنری عملاً در آن است که جزء خود به چیزی دلالت نکند و در حد خود تمام باشد.

ب:در زبان ادبی مخاطب پیش از آنکه به معنی کلمات درست یابد به لفظ آن‌ها توجه می‌کند.

3-زبان محاوره:

زبان محاوره در عین آنکه از صورت‌های خیال(تشبیه،مجاز،استعاره،کنایه)مایع می‌گیرد با زبان ادبی از 2 جهت فرق اساسی دارد

الف:آنکه تعابیر تصویری را عموماً به تقلید به کار می‌برد و در استفاده از آن‌ها آگاهی و قصد هنری ندارد.

ب:آنکه از نظم و آراستگی که در وجه مشترک زبان‌های علمی و ادبی است بی‌بهره است.با این همه زبان ادبی از زبان و فرهنگ مردم مایع و با الهام می‌گیرد و از همین راه غنی می‌گردد.

۱۹
ارديبهشت

انتخاب  منابع و مراجع برای بررسی و طبقه بندی آن‌ها:

اگر پژوهنده با منابع و مراجع مورد نیاز خود به قدری کافی آشنا باشد و بداند موضوع مورد نظر را در چه کتاب‌هایی می تواند جستجو کند در ایران صورت به کسی احتیاج ندارد تا با وی مشورت کند.

در این باب می‌توان از دایره المعارف ها و فهرست‌های مختلف اعم از مقالات و کتب چاپ شده و فهرست مندرجات کتاب‌ها استفاده کرد.

1-منابع لازم برای بررسی موضوع مورد علاقه خود را شناسایی کنید؟

2-فرض بر این است که منابعی پیدا می‌کند اسیل است و کاملاً صحیح و دقیق نوشته شده است.

3-منابع مورد مطالعه را بر حسب اولویت طبقه بندی کند و بداند که چه کتاب‌هایی را باید اول بخواند و کدام کتاب‌ها را پس از خواندن کتاب‌های دیگر مطالعه نماید.

4-فهرستی از این گونه کتاب‌ها را با مراجعه به کتابداران و کتاب‌شناسی و برگه دان های کتابخانه‌ها فراهم آورد.پس از تهیه منابع لازم برای بررسی زمان تقریبی برای مرور این منابع در نظر گرفته می‌شود سرانجام مخاطبین مقاله مشخص می‌شوند و مطابقت کلام با مقتضای حال انجام گرفته باشد.زیرا مقاله برای کودکان به سبکی نوشته می‌شود که مرود پسند آنان باشد و مقاله برای محافل ادبی را به گونه‌ای که شایسته آن مجامع است تنظیم می‌کنند پس از فراهم آوردن مقدمات به مطالعه و گرد آوری اطلاعات و یادداشت برداری پرداخته می‌شود.

2-مطالعه:

کتاب‌هایی که سطح معلومات و پیغام‌های آن از سطح معلومات پژوهنده بالاتر باشد اطلاعات وی را به سطحی بالاتر هدایت می کنند و در واقع معلمانی هستند.که حضور ندارند مطالعه باید تحلیلی باشد تا پژوهنده از مطالعات خود استنباط‌های دقیق بدست بیاورد از آن‌ها نتیجه گیری کند.

-پژوهنده باید در داوری مخالفت خصمانه نکند،اگر عقیده نویسنده کتاب را نمی‌پسندد باید دلایل محکمی برای آن ارائه کند و نظریات شخصی خود را اثبات شده تلقی نکند،و در قضاوت دخالت ندهد.

۱۹
ارديبهشت

گرمابه:

از دو کلمه گرم+آبه که به معنی فضای گرم است که از آن برای شستشو استفاده می‌شده.

بخش‌های حمام یا گرمابه :

1-بینه یا رختکن که فضای سرپوشیده با حوض در میان سکوهایی در اطراف آن که از حوض برای شستشو و آب کشیدن پا استفاده می‌شده.

بینه یا رختکن :

فضای نیمه گرمی است نسبتاً خشک که گاهی سلمانی در آن واقع می‌شده برای خشک کردن لونگ ها راه پله‌ای به بام بوده،بینه معمولاً چهار پهلو،شش پهلو و کشکولی ساخته می‌شده است و در گوشه‌های آن رختکن قرار داشته است.

2-میان درب:

که دو بخش گرم خانه و بینه را به هم متصل یا در میان بینه یا گرم خانه جا می‌داشته است میان در راهرو یا دالانی است که به چند جا راه داشته :

آبریزگاه،جایی برای سپردن موی بدن گونه میان در  یک فضای میان جی است که هوای بینه و گرم خانه را از هم جدا نگه می‌داشته.

3-گرم خانه یا صحن اصلی حمام(گرمابه):

این بخش یک خزانه آب بزرگ داشته و دو خزانه کوچک یکی آب گرم و دیگری سرد که در دو سوی خزانه بزرگ قرار داشتند و آب آن‌ها همیشه تمیز است.مردم یک‌بار زمان خیس خوردن و یک‌بار زمان آبکشی از خزانه استفاده می‌کردند .توانگران هم گرم خانه از قسمتی به نام دستک و جود داشته که در اطراف خزینه بوده که مردم آب را از درون ان برداشته و بر روی خود می‌ریختند.

در کنار این‌ها فضایی برای شنا کردن بوده ،فضایی برای حجامت،آبریزگاه،تون در زیر یا کنار گرم خانه کوره آبی برای گرم کردن آب است که با سوخت بوته کار می‌کرده است،تیان دیگ‌های بزرگ برای گرم کردن آب که کف خزانه آب گرم کارگذارشته می‌شده و از آلیاژ هفت جوش بوده و در مقابل حرارت مقاوم بود ،از ترکیبی که شمال پی،ساروج+چوب تراشه بید

تون------->گلخن

تیان------> برای جلوگیری از ورود آب از خزانه به دیگ استفاده می‌شد.

گربه رو:

برای گرم نگه داشتن هوای  آن فضا،جوی‌های پیچ در پیچ ایجاد می‌کردند و دود تون را به درون آن می راندن .گربه رو اتاق بندی کرده که این صورت که روی آن را با یک طاق آجری پوشانده و کف سازی می‌کردند.هر گرمابه دو دودکش داشته ابتدا دهانه گربه رو را بسته تا دود اولیه تون از طریق دودکش خارج شده بعد از گرم شدن آن دو گربه رو را باز می‌کردند و دود را از داخل آن عبور می‌دادند هر چند وقت یک‌بار باید گربه رو را تمیز کرد و دوده‌ها را به بیرون راند،معمولاً حمام در گودی زمین ساخته می‌شده تا از هدر رفتن گرما صرفه جویی شود.

نکاتی در طراحی حمام:

1-آب آن غصبی نباشد.

2-پساب به یک چاه انتقال پیدا کرده

3-در بینه آب تمیز برای وضو بوده

4-پوشش‌ها به صورت کلمبو معمولاً در سقف سوراخی به نام هور نو بوده.

شهر:

در انتخاب مکان به معیارهایی چون در سر راه بودند؛اعتبار بازرگانی داشتن،مرکزیت نسبت به محیط پیرامون خود،جنس زمین،زلزله خیز بودن زمین باید توجه داشت.پیش از اسلام بیشتر شهرها به صورت کلات بوده و برج وبارو داشته و زندگی مردم در این کلات‌ها به صرت طبقاتی بوده است.و شهرها در ایران به دو صورت شطرنجی و تار عنکبوتی و در شطرنجی کوچه‌ها برهم عمود و در مدل تار عنکبوتی ماندد دایره‌ای که در کانون آن ساختمان‌های اصلی بوده .

شهر فیروز آباد یا شهر گو ریا اردشیر خوره که 4 دروازه داشته است.

ارسن:

در برگیرنده کوی یا محله ،کوچه یا محله ،کوچه یا کوی چه،برزن  یا ناحیه،میدان ،بازار،خیابان و ساختمان‌های عمومی مانند مساجد،بازار و ...

خیابان=پدیده‌ای کهن که از دیر باز در ایران وجود داشته.

کوی یا محله:

یک شهر کوچک است در دل شهر،هر کوی برای خود مرکزی داشته که برای خود بازارچه،مسجد،مدرسه و ساختمان‌های مورد نظر در آن می‌ساختند.

کوچه:

رگ‌ها و راه‌های باریکی است که خانه‌ها را به هم پیوند می‌دهد و در قدیم بیشتر گذرها به گونه‌ای سه کوچه بودند چون تلاش می‌شده که گذرها با یکدیگر برخورد نداشته باشند.

سر کوچه و اشد گاه بوده و جند درخت کاشته می‌شده معمولاً هر کوی چند کوچه داشته که و اشد گاه آن همچون حسینیه بوده.

ساباط:کوچه‌ی سرپوشیده‌ای است که در شهری سردسیری و گرمسیری ساخته و در گرمسیری کوچه‌ها تنگ‌تر و دیوارها بلندتر بوده.

ارسن بازار:

در مسیرهای اصلی شهر بازار ساخته می‌شده ابتدا بازار نزدیک به دروازه شهر ساخته و در راستای جاده‌ی بازرگانی جای داشته و مانند یک خیابان سرگشاده بوده ،در بازار خرید و فروش اصلی و در بازارچه خرید و فروش روزانه صورت می‌گرفته ،ارسن بازار اندام‌هایی مانند:

راسته ،رسته،دالان ،سرا،تی و تیمچه داشته و در کنار بازار مسجد و مدرسه نیز قرار داشته است.

 

۰۷
ارديبهشت

هندسه و تناسبات علمی:

واژه هندسه از واژه پارسی اندازه گرفته شده است و دانشی است که روابط و قواعد میان اندازه‌ها را روشن می‌کند.اندازه میان درازا،پهنا و بلندا و رویه‌ها و حجم‌ها و هندسه را می‌توان نظم مکانی از راه اندازه گیری روابط میان اشکال دانست.

معنای تناسبات:

سنجش میان 2 اندازه یا اندازه 2چیز یک نسبت را پدید می‌آورد.و تناسب برابر این نسبت‌ها گفته می‌شود.هدف بنیادی درباره تناسبات در کار هنری پدید آوردن احساس نظم و سامان مندی میان بخش‌های یک ترکیب بصری است.با اینکه تناسبات در نگاه نخست شاید به چشم نیاید ولی ان ساماندهی پدید آمده است.به طور کلی بهره گیری از هندسه و تناسبات در ساماندهی فضای معماری می‌تواند با کاربردهای زیر انجام شود.

1-در طراحی و ساخت تک تک فضاها از لحاظ شکل و اندازه‌های فضا در روابط با شرایط و نیازها ونیز ویژگی‌ها و تأثیراتی که به انسان دارد.

2-در چگونگی ساماندهی مجموعه فضاها و نحوه پیوند و ارتباط و دسترسی ان‌ها با هم این دو کاربرد  مربوط به طراحی معماری می‌شود.و 2 کاربرد دیگر مربوط به ساختار و نیارش ساختمان می‌شود

1.در چگونگی انتقال یکنواخت نیروها و وزن ساختمان از سقف به دیوارها و به زمین و به طور کلی نیارش ساختمان.

2.در پیمان بندی ساختمان و فضاها هنگام پیاده کردن طرح و هنگام ساختن و بالا آوردن ساختمان.

3.در ارایه بندی و تزئینات گچ کاری تکه چینی یا معرق کاری یا کاشی‌کاری.

چگونگی کاربرد:

چگونگی کار بد هندسه شکل و اندازه در معماری ایرانی به طور کلی  و به ویژه در معماری ایران بدین گونه می‌باشد.

1-بهره گیری از واحدهای اندازه گیری سنتی در اندازه‌ها و به ویژه در بدست دادن پیمون که این اندازه‌ها از یک سیستم یگانه‌ی اندازه گیری پیروی  می‌کنند ؛ همۀ آن‌ها با هم نسبت عددی دارند.

2-طراحی و ساماندهی فضا در یک شبکه 4 خانه و یا شطرنجی که بر پایه یک پیمون انجام شده باشد بدین گونه همه اندازه‌ها از یک پیمون یگانه پیروی می‌کنند و اختلاف  و گوناگونی در اندازه گیری از میان می‌رود.

3-بهره گیری از تناسبات عددی در کالبد و فضای ساختمان که مشهورترین این اندازه‌ها تناسب طلائی که با عدد 618/1 نشان داده می‌شود و در ایران بیشترین کاربرد تناسبات عدد41/1 یا همان(  )و73/1 یا همان (  ) که استاد پیرنیا 73/1را تناسب زرین ایرانی می‌داند این تناسب میان درازا و پهنای یک مستطیل محاط و در یک شش ضلعی منظم بر قرار است از نمونه‌های نام آور آن در کاخ‌های تحت جمشید که از تناسب استفاده شده و در تالار بلند میانی کاخ کسرا در تیسفون 73/1 یا همان  به کار گرفته شده است.

4-بهره گیری از دایره مبنا در کانون طرح و ساختمان و به ویژه در میان سراها رواج داشته و برای بدست آوردن تناسبات دقیق در فضاها و خطوط راهنما به ویژه در نماهای موجود در گرداگرد میان سرا  دایره‌ای به قطر پهنای میان سرا زده می‌شده سپس مربع‌های محاطی و نیز دایره‌های محاط در این مربع محاطی زده می‌شود و دوایر و مربع‌های کوچک‌تر به همین منوال درون آن کشیده می‌شدند تا خطوط راهنما بدست آید بدن گونه که از مرکز دایره پایه به نقاط برخورد خطوط دوایر و مربع‌ها خطوطی کشیده می‌شد تا با مرز گرداگرد میان سرا برخورد کند.

نمونه‌ها:

در معماری و کار هنری از مربعی که دارای تناسب 1 به 1 می‌باشد بهره گیری شده است چشم آدمی همواره با دیدن یک شکل بزرگ‌تر اندازه ان را با کوچک‌ترین اندازه می‌سنجد و اصولاً کوچک‌ترین اندازه مقیاس سنجش می‌شود در شکل مربع هر دو اندازه با هم برابرند ولی از همین مربع به عنوان مربع پایه یاد می‌شود یا مربع زاینده که شاخص چند مستطیل متناسب است.

مستطیل  :

هنگامی که قطر مربع را برابر درازای مستطیل در نظر بگیریم این مستطیل نسبت درازا به پهنای آن 41/1 می‌باشد این مستطیل در هنر کاربرد کهن‌تری از مستطیل طلائی دارد.

مستطیل  :

هنگامی که قطر مستطیل رادیکال2رابرابر درازی آن بگیریم این مستطیل بدست آمده که نسبت درازا به پهنای آن73/1میباشد و به مستطیل افللاتونی نیز معروف است بدست می‌آید ویژگی آن این است که از طریق که قطرهایش به 2 مثلث قائم‌الزاویه تقسیم کنیم این دو مثلث را در جهت قاعده‌هایشان  به هم بچسبانیم یک مثلث متوازی الزاع درست می‌شود که اندازه ضلع‌هایش برابر با 2 و ارتفاع آن است.

 

 

۰۲
ارديبهشت

طبقه بندی کتاب خانه بر پایه روش کتابخانه کنگره:

کتابخانه کنگره در حقیقت کتابخانه ملی ایالات متحده در واشنگتن دی سی است که در سال 1800میلادی تاسیس گردید در این نوع طبقه بندی به جای اعداد و شماره‌های طبقه بندی دیویی از حروف الفبای لاتین استفاده شده است .برای طبقات اصلی از حروف بزرگ لاتین و برای تقسیمات فرعی ترکیبی از حروف و اعداد به کار برده شده .

تقسیمات طبقه اصلی بدین شرح است:

:Aآثار ملی و کلیات و مجموعه آثار

:Bفلسفه و مذهب

:C تاریخ

:D تاریخ عمومی و تاریخ دنیای قدیم

:Gجغرافیا مردم شناسی

:Hعلوم اجتماعی،اقتصاد و جامعه شناسی

:Jعلوم سیاسی

:Kحقوق

:Lآموزش وپروش

:Mموسیقی

:Nهنر های زیبا

:Pزبان و ادبیات

:Qعلوم

:Rپزشکی

:Sکشاورزی

:Tتکنولوژی

:Yعلوم نظامی

:Vعلوم دریانوردی

:Zکتابشناسی و علوم کتابداری

روش تحقیق:

تحقیق در سه مرحله انجام می‌گیرد:

1-از طرح ریزی تا تهیه نسخه دست نوشته

2-نکاتی که در دست‌نوشته رعایت می‌شود

3-تنظیم رساله یا اثر

طرح ریزی اولیه:

به وجود آمدن هر اثری نیازمند طرح ریزی اولیه است؛نویسنده یک مقاله و یا مؤلف یک کتاب در این طرح ریزی باید به چند سئول پاسخ دهد.

الف:چه می‌نویسد؟و حد و مرز نوشته کدام است؟

ب:به کدام منابع باید مراجعه کنند؟

ج:درچه مدتی باید نوشته خود را به پایان برد؟

د:حجم نوشته باید چه مقدار باشد؟

ه­­­:برای چه کسانی می‌نویسد؟

انتخاب منابع و مراجع برای برسی و طبقه بندی آن‌ها: