معماری

معماری

معماری

معماری

معماری

معماری یعنی خلق و سازماندهی فضاها، فضاهایی که ممکن است هرکدام القا کننده حالتی خاص در مخاطب خود باشند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
رسپینا را بر روی آندروید دنبال کنید

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۷
تیر
نظر سنجی فوق العاده باحال و جالب از دو دانشجو...
طی یک نظرسنجی از یک دانشجوی ورودی جدید و یک دانشجوی ترم آخری خواسته شد که با دیدن هر کدام از کلمات زیر ذهنیت و تصور خود را در مورد آن کلمه در یک جمله کوتاه بنویسند.

۲۶
تیر

سبک رنگ RGB و سبک رنگ CMYK چیست؟
RGB که مخفف کلمات Red, Green, Blue می باشد از دسته ی رنگهای سایه روشن می باشد. همچنین این سبک یکی از پرکاربردترین سبک رنگ در میان دیگر سبک ها می باشد و با ترکیب این سه رنگ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد. رنگ های RGB به طور خودکار در چاپگرها مختلف و خروجی های رایانه ای(تصاویر وب، تصاویر هنری و غیره) با ظرافت تمام جا به جا می شوند. استفاده از این سیک برای گرافیست هایی که حرفه ای عمل می کنند و یا شما که از فتوشاپ با فرمت JPEG خروجی می گیرید بهترین گزینه ممکن می باشد.
CMYK که مخفف کلمات فیروزه ای(Cyanred)، سرخابی(Maqenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) می باشد از دسته رنگهایی هست که میزان آن بر حسب درصد تعیین می شود. همچنین این سبک رنگ برای جوهرها و نقاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در خروجی چاپگر(Printer)دارد.

کانال آلفا چیست؟

(تصاویری که بر روی کامپیوتر ذخیره شده اند معمولا از نظر کانال ها بر دو قسمند:RGB,CMYK


تصاویر RGB

اغلب عکس های موجود در کامپیوتر با این قالب هستند چون مناسب تر و کم حجم تر است. این تصاویر دارای سه کانال رنگ قرمز(Red)، سبز(Green)، و آبی(Blue) هستند که وقتی این سه کانال بر روی هم قرار می گیرند، از ترکیب آنها تصویر نهایی شکل می گیرد. در حالت معمولی بر روی مانیتور تصویر نهایی که شامل رنگهای عادی است دیده می شود. ولی اگر عکس مورد نظر را با نرم افزاری مانند فتو شاپ باز کنیم می توانیم این کانال ها را از هم جدا کنیم که هر کدام به صورت تصویری تک رنگ از رنگ مورد نظر است. مثلا اگر کانال قرمز را به تنهایی نمایش دهیم، تصویری می بینیم با رنگ سیاه و سفید که رنگ سفید نشان دهنده ی قرمز بیشتر و سیاه نمایانگر قرمز کمتر در یک ناحیه است.



تصاویر CMYK

قبل از اینکه این کانال بندی ابداع شود، تصاویری که پرینت گرفته می شد، بر خلاف مانیتور بر روی کاغذ فاقد رنگ سیاه بود و بجای آن نوعی بادمجانی پر رنگ چاپ می شد. دلیل آن این است که قرمز، سبز و آبی که برای چاپ عکس به کار می رفت، در واقع سه نور اصلی هستند و نه سه رنگ اصلی.(سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد هستند) با این حساب سیستم آبی سایان(Cyan)، قرمز ماژنتا(Magenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Blak) ابداع شد تا با استفاده از جوهر سیاه اضافه شده، رنگ سیاه به راحتی قابل چاپ باشد و در مصرف جوهر هم صرفه جویی شود. چون در سیستم قدیمی برای چاپ یک قسمت سیاه هر سه جوهر می بایست با نهایت غلظت بر آن پاشیده می شدند. این نوع کانال بندی تنها برای عکس هایی که به منظور چاپ کردن بروی کاغذ مورد استفاده اند به کار می رود. حجم آن نیز به دلیل داشتن یک کانال اضافه بالا تر است.



کانال آلفا

کانال آلفا یک کانال اضافه است که در حالت معمولی هیچ تاثیری بر ظاهر عکس ندارد. ولی در نرم افزار های گرافیکی کاربرد وسیع و مهمی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. این کانال که همیشه سیاه و سفید است، شفافیت کلی عکس را تعیین می کند. به این معنی که هر قسمتی از کانال آلفا که سفید باشد، عکس هم در آنجا پیداست و هر جایی از کانال آلفا که سیاه باشد عکس هم در آنجا ناپیداست. بدیهی است هر جا که کانال آلفا خاکستری باشد عکس هم در آنجا کم رنگ است و مقداری شفاف. مقدار شفافیت آن هم بستگی به تیرگی و روشنی کانال آلفا دارد. به (شکل 2) دقت کنید . قسمت های شطرنجی شفافیت عکس اصلی را نشان می دهند به این معنی که بجای طرح شطرنجی، عکس یا موضوع دلخواهمان را قرار می دهیم. 


RGB یا CMYK :

اگرشما به نحوی با چاپ دیجیتال سر و کار داشته باشید یا مشتری پر و پا قرص آن باشید حتما شنیده اید که بعضی چاپخانه های دیجیتال عنوان می کنند ما رنگهای RGB را هم در می آوریم یا اصطلاحا” RGB چاپ می کنیم . بعضی از آنها از این مفهوم حتی مشابه ا بزا ر تبلیغاتی برای گرفتن سهم بیشتری از بازا ر استفاده می کنند.
اما آیا واقعا” می شود با یک دستگاه چاپ دیجیتال چهار رنگ RGB چاپ کرده یا اصلا” می شود طیفهای خاص فضای RGB را در چاپ چهار رنگ شبیه سازی کرد.
اگر می خواهید خیلی زود جوا ب این سو ا ل را بدانید با یک دوربین دیجیتال خوب عکسی از یک سرویس طلا یا چراغ مه شکن یک اتومبیل یا یک جشن نور افشانی شبانه بگیرید و آن را روی کاغذ فتو ظاهر کنید .
سپس از اپراتور چاپ دیجیتال بخواهید روی بهترین کاغذی که در اختیار دارد و با بهترین تنظیمات ممکن فایل شما را چاپ کند . دو تصویری را که یکی با سیستم ظهور روی کاغذ حساس به نور و دیگری به روش چاپ دیجیتال چهار رنگ بدست آمده اند با هم مقایسه کنید . مطمئن باشید اگر تفاوت آنها چشم شما را آزار ندهد حداقل به صحت ادعایشان شک می کنید .

اما اشکال کجاست ؟

فضای RGB فضای همه نورهایی است که در طبیعت وجود دارند . طبق یک تئوری فیزیکی همه نورهای موجود در طبیعت ترکیبی کاهشی از سه طیف خالص قرمز ( RED) , سبز (GREEN) و آبی (BLUE) می باشند . بنابراین تئوری ترکیب ۱۰۰% این سه طیف نور سفید خالص را ایجاد می کند و ترکیب ۰% آنها چیزی نیست جز تاریکی محض . پس با مقادیر متفاوت این سه طیف می توان همه نورهای طبیعی را ساخت .اما تئوری رنگ میگوید همه رنگهای موجود در طبیعت را می توان با ترکیبی افزایشی ا ز سه رنگ فیروزه ای (CYAN) , ارغوانی (MAGENTA) و زرد (YELLOW) ساخت .اساس چاپ چهار رنگ بر همین تئوری استوا ر است . فقط نکته ا ش این است که از مرکب مشکی هم جهت رنگ و لعاب دا دن به کار چاپی بعنوان مکمل استفاده می شود چرا ؟ چون ترکیب مصنوعی این رنگها در بهترین حالت هم حال و هوای ترکیبات طبیعی را ندارد.
با این وجود باز هم وقتی ا ز یک عکس دیجیتال چاپ می گیریم باز هم افت فاحش کیفیت را شاهدیم . چرا که دانشمندان و متخصصان حتی در بهترین شرایط آزمایشگاهی نیز نمی توانند به مرکبهایی با خلوص ۱۰۰% برسند یا تونرهایی ۱۰۰% خالص بسازند و این طبیعی است . همانطور که بسیاری ا ز عناصر شناخته شده نمی توانند در طبیعت بصورت خالص وجود داشته باشند . البته تحقیقات دانشمندان در این جهت ادامه داشته و شرکتهای بزرگی که ا ز نتیجه این تحقیقات استفاده می کنند سرمایه گذا ری زیادی درا ین راه می کنند که از جمله آنها می توان به شرکت HP اشاره کرد .
به همین دلیل دانشمندان حوزه چاپ با شناختی که از محدودیتهای سیستم CMYK بدست آورده اند و با آگاهی که ا ز تفاوت رفتار رنگی دستگاههای مختلف پروسه چاپ ( ا ز دوربین دیجیتال یا اسکنر گرفته تا مانیتور و دستگاههای خروجی فیلم و پلیت یا پرینتر و دستگاه چاپ دیجیتال ) یافته اند سیستم ICC profiling را جهت کنترل تغییرات ابداع نموده اند .سیستمی مبتنی بر استفاده ا ز یک فضای رنگ مرجع و مستقل ا ز سخت افزار جهت شناساندن رفتار رنگی دستگاههای مختلف به هم .
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فایلی را بصورت RGB پرینت گرفته و سپس همان فایل را CMYK نموده و PRINT بگیرید . احتمالا ” ا ز نتیجه پرینت در حالت دوم راضی نیستید ولی اگر بتوانید رفتار رنگی پرینترتان را در محیط نرم افزار مورد کاربردتان شبیه سازی کنید آنگاه پرینت در حالت CMYK را حتما” ترجیح میدهید حداقل بدلیل شباهت بیشتر با تصویر مانیتور .آن گروه از مشتریان که شعارهای تبلیغاتی دیجیتال کاران در مورد چاپ RGB را جدی میگیرند شاید ازنتیجه حاصل برای یک یا چند سفارش راضی باشند ولی دیری نمی پاید که کلاهشان توی هم می رود . چرا که دستگاههای خروجی از تبدیل یکتایی برای CMYK کردن فایلهای RGB استفاده می کنند که نتیجه اش همیشه راضی کننده نیست .

پس اگر می خواهید بر خروجی کنترل بیشتری داشته باشید اولا” حتما” از CMYK استفاده کنید و ثانیا” سعی کنید با توجه به امکانات دردسترستان رفتار رنگی دستگاه خروجی را در مانیتور خود شبیه سازی کنید.
برای شبیه سازی رفتار رنگی یک دستگاه چاپ دیجیتال هم هیچ روش اصولی دیگری جز ا ین وجود ندارد که:
۱- مانیتورCRT باشد از عمر آن بیش از ۳ سال نگذاشته باشد و شرایط نور محیط مناسب باشد .
۲- درایو مانیتور نصب و رفتار رنگی مانیتور تعریف شده باشد . اصطلاحا” مانیتور هم کالیبره و هم کاراکترایز شده باشد.
۳- آخرین ویرایش رفتار رنگی دستگاه چاپ (پروفایل چاپ) از اپراتوردریافت و در سیستم مورد استفاده طراح نصب و فعال شود .
در انتها ذکر چند نکته ضروری بنظر میرسد :
سازندگان دستگاههای چاپ دیجیتال در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشته اند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد .
۱- رسیدن به درجه خلوص بیشتر برای موا د مصرفی در شرایط کاملا” آزمایشگاهی و از آنجا که این شرایط تا هنگام مصرف حفظ می شود در دستگاههای جدید چاپ دیجیتال رنگهایی به مراتب خالص تر را شاهدیم .
۲.
سرمایه گذاری بر تحقیقات در مورد کاغذ و در نتیجه بدست آوردن ترکیبات خاصی برای کاغذ مصرفی مناسب برای دستگاههایی که میسازند .این ترکیبات نیز همچون جوهر و تونر فرمولهای بسیار محرمانه ای دارند تا جایی که درآمد حاصل از فروش کاغذ در حال حاضر ارزش کمتر از درآمد حاصل از فروش دستگاههای چاپ دیجیتال برای این شرکتها ندارد.
۳.
استفاده از تکنیکهای خاصی برای شبیه سازی رنگها :
۱-۳-استفاده از جوهر کم رنگ ( برای یک یا چند رنگ درکنار چهاررنگ اصلی) جهت ایجاد سایه های نرم و حفظ نسبت بین رنگهای اجزاء تصویر.
نمونه ای از این کاربرد استفاده از جوهر قرمز روشن و آبی روشن (light magenta و light cyan ) در سری ۵۵۰۰ جوهرافشان ایندور HP میباشد.
۲-۳- نمونه ای دیگر استفاده از آپشن روغن برای ایجاد براقیت و جلوه در سری DC-۶۰۶۰ دستگاههای
چاپ دیجیتال زیراکس است.
۳-۳- ابداع تکنیکهای متنوع افشانش ( در جوهرافشانها) و نقطه گذاری ( در لیزرها) جهت کاربرد در موارد متفاوت بسته به نوع تصویر.
حال نتیجه این پیشرفتها چه بوده؟
رسیدن به فضاهای وسیعتر رنگی و رنگهایی خالصتر و شبیه تر بگونه ای که فضای رنگ مورد دسترس اکثر دستگاههای دیجیتال امروزی وسیعتر از چاپ افست است



برگفته شده از سایت آشیانه

Copyright 2002 - 2013 Ashiyane Security Members. All rights reserved

۲۵
تیر


خانه تاریخی سیدصدر دزفول خانه تاریخی سیدصدر یکی از خانه‌های تاریخی بافت قدیم دزفول بوده و قدمت آن به اواسط دوره قاجاریه می رسد . این خانه زیبا با معماری سنتی واقع در محله کتکتان در بافت قدیم دزفول بوده و با داشتن طرح و نمای آجری و شیوه ساخت تک ایوانی می باشد. خانه سید صدر به دلیل ارزش های تاریخی و معماری به شماره 20136 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مالکیت شخصی خاندان آقا سید شمس الدین بوده و به تازگی با همت ایشان برای بازدید عموم بازسازی و بهسازی شده است . این خانه با وجود گذشت سالیان زیاد از احداث آن فضای تاریخی خود را کاملا حفظ کرده و دارای شبستان، شوادان و اتاق های با کاربری های متفاوت است. این خانه زیبا در خیابان امام خمینی شمالی، کوچه شهدا، محله کتکتان نرسیده به کوچه خیمه، پ ۷ واقع شده است.
به امید خدا با ثبت جهانی آثار دزفول احیای همچین خونه های تاریخی زیبایی در این زمینه خیلی مفید هست

۲۴
تیر


حمام تاریخی کرناسیون دزفول
حمام کرناسیون دزفول (موزه مردم شناسی) به شماره ۸۴۷۷ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده ، و یکی از بناهای معماری دوره قاجاریه دزفول می باشد که در مرکز محله کرناسیون واقع شده است. این بنا با مساحتی حدود ۸۸۰ متر مربع دارای و دو بخش زنانه و مردانه هست . قسمت مردانه آن بازسازی شده و تبدیل به موزه مردم شناسی شده و بخش زنانه نیز مراحل انتهایی مرمت خود را می گذراند و بسیار دیدنی است . این تصویر بخش زنانه حمام است و نور آن از دریچه بالای سقف از خورشید تامین شده است.



۲۳
تیر
۲۱
تیر


سینما نقش جهان خیابان چهارباغ عباسی

۲۰
تیر

ورودی

۱۹
تیر

۱۹
تیر

طرح بر گزیده سر در ب شهرک ریحان در مازنداران


به گزارش اختصاصی روابط عمومی ستاد برگزاری مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ریحان، نتایج مسابقه را اعلام کرد.

مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ویلای ریحان در استان مازندران به منظور انتخاب طرحی موفق برای ورودی شهرک ریحان در محدوه شهر نشتارود با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت A.S.E و مدیریت شهرک به اجرا در آمد که خوشبختانه در مرحله ثبت نام و با همکاری رسانه های معماری معتبر داخلی و خارجی شاهد حضور بیش 70 شرکت کننده اعم از معماران، دانشجویان، و شرکت های داخلی و خارجی بودیم و در مرحله دوم با وجود ارسال پروژهای مداوم بعد از تاریخ مقرر به انتخاب کارفرما و هیئت داوران و کمیته برگزاری 20 پروژه به نیمه مرحله نهایی راه یافتند.

در نهایت در تاریخ 15 تیرماه 1392 که به عنوان روز داوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن با همکاری دانشکده هنر و معماری برگزار شد 11 پروژه به مرحله نهایی راه یافتند که به ترتیب ذیل به سمع و بصر عالقمندان معماری قرار خواهد گرفت.

1- برنده اول – دفتر معماری waltritsch a+u | ARCHITETTI URBANISTI از کشور ایتالیا

2- برنده دوم –گروه مهندسین حجار (احسان و امیر حجار +امیر علی رستگار)از ایران 

3- برنده سوم –آقای مهندس محمد رضا کوهزادی از ایران 

لازم به ذکر است که که کلیه 11 طرح راه یافته به مرحله نهایی جوایزی از برگزارکنندگان دریافت و همچنین به 3 شرکت کننده اول جوایز نقدی نیز پرداخت گردید .


۱۹
تیر

فضای استراحت در طبقه اول ترمینال 

۱۹
تیر

کی از ویژگی های برجسته دزفول معماری بافت قدیم این شهر هست که در این بافت بیش از یکصد اثر به ثبت ملی رسیده است. به دلیل وقوع جنگ و تغییرات در نحوه ساخت وساز و زندگی پرشتاب امروز چند دهه ای بود که کمتر در خانه های جدید دزفول از این معماری غنی استفاده می شد.
با این همه با معرفی ارزش های هویت سنتی معماری دزفول، به تازگی در بعضی خانه ها در بافت جدید شهر با الهام گرفتن از گذشته خانه های زیبایی ساخته شده است.
یکی از این ساخته های جدید خانه کریمی است که در خیابان عدل در سال 1390 ساخته است.
استفاده از طرح های خوون چینی ، قوس ها ، درب چوبی و کف سازی آجری فضای ویژه ای را به نمایش گذاشته که هر صاحب ذوقی را به تحسین وا می دارد و می تواند الگوی 

۱۹
تیر

افتتاح بزرگترین ساختمان جهان در چین

«مرکز جهانی قرن جدید» با 18 طبقه و 1.7 میلیون متر مربع دارای امکاناتی همچون رستوران ،سینمای Imax،دفاتر اداری،هتل و مراکز خرید متعددی می باشد که این ساختمان را به یک شهر کوچک بدل می کند.
چیزی که این سازه را از سایر سازه های عظیم جهان متمایز می کند قرار دادن یک ساحل مصنوعی در آن است.

مرکز جهانی قرن جدید
۱۵
تیر

۱۳
تیر
یه عکس بسیار غم انگیز…
.

Inline image 23

.
اما در واقع این عکس………..

.

.

.

.

.

.

.

.

تصویر سقف در “اتاق استعمال دخانیات” در بلاد کفر است!

واقعا از ابتکار جالبی استفاده کرده..

اون یه سیگاری هم که میکشن، کوفتشون میشه!

.

Inline image 26

.

۱۲
تیر

داستـان زیبـای قلـب کوچـک از نادر ابراهیـمی


این داستان نادر ابراهیمی بقدری برام لذت بخش بود که حیفم اومد خواندن دوباره اونرا با شما دوستان شریک نشم ... لطفا در حین خواندن، حضور قلبتان را نیز فراموش نکنید.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

۱۱
تیر

آنان که تجربه های گذشته را به خاطر نمی آورند محکوم به تکرار اشتباهند.

از میان کسانی که برای دعای باران به میعادگاه می روند تنها کسانی که با خود چتر می برند به کارشان ایمان دارند.

 گاهی خوردن لگدی از پشت، برداشتن گامی به جلو است.

هرگز به کسی که برای احساس تو ارزش قائل نیست دل نبند.

 همیشه توان این را داشته باش تا از کسی یا چیزی که آزارت می دهد به راحتی دل بکنی.

با هر کسی مانند خودش رفتار کن تا نتیجه و عکس العمل کارش را قلبا احساس کند.

هرگز به کسی که حاضر نیست برای تو کاری انجام بده، کاری انجام نده.

ه کسانی که خوبی دیگران را بی ارزش یا از روی توقع می دانند خوبی نکن اما اگر خوبی کردی انتظار قدردانی نداشته باش.

وقتی خوشبخت هستی که وجودت آرامش بخش دیگران باشد.

هرگاه با آدم های موفق مشورت کنی شریک تفکر روشن آنها خواهی بود.

هرگاه نتونستی اشتباهی رو ببخشی اون از کوچکی قلب توست، نه بزرگی اشتباه.

عادت کن همیشه حتی وقتی عصبانی هستی عاقبت کار را در نظر بگیری.

دوست، برادری است که طبق میل خود انتخابش می کنی.

سعی کن لیاقت محبت و مهربانی دیگران را داشته باشی.

۰۹
تیر

سطح یکی از پله ها رو آینه گذاشته 

ینی هرکی رد شه دچار سکته ناقص میشه


۰۸
تیر

تفاوت مهندس معماری با دیگر مهندس عمران

۰۵
تیر

عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان گذاران نظام مهندسی جدید در ایران فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از متموّلین طراز اول ایران و عزت‌الدوله دختر مظفرالدین شاه قاجار بود که مهمترین بناهای ایران از جمله استادیوم آزادی، فرودگاه مهرآباد و ... را طراحی کرده است او روز جمعه 31 خردادماه در اسپانیا در گذشت.


به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعزیز فرمانفرمائیان متولد سال 1299 در خانواده‌ای متول و وابسته به سلطنت قاجار بدنیا آمد. تحصیلات خود را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس گذراند و در آوریل دهه ۳۰ فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت. او ابتدا در گاراژ پدر خود کار طراحی را آغاز کرد سپس در یکی از آتیله‌های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به کار و تدریس مشغول شد.

وی ٣١ خرداد ١٣٩٢ شمسی برابر با ٢١ ژوئن ٢٠١٣ میلادی در املاک خود در اسپانیا به سن ٩٣ سالگی درگذشت.

برخی از آثار مهم طراحی شده وی، استادیوم ورزشی آزادی، ساختمان‌های شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، طرح ساختمان راکتور اتمی دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، ساختمان وزارت کار، ساختمان بانک اعتبارات ایران، ساختمان پست و تلگراف و تلفن، فرودگاه مهرآباد، طرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی، تهیه طرح جامع شهر تهران، برجهای سامان، برجهای ونک‌ پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعد آباد، ساختمان اداری صدا و سیما، موزه فرش تهران است.
 

۰۱
تیر